Miten ja miksi yritykset hyödyntävät kiertotalouden liiketoimintamalleja innovoinnissa? Näkökulma: Organisaatio ja kulttuuri
Jaakkonen, Timo (2022)
Jaakkonen, Timo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110522053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten ja miksi yritykset hyödyntävät kiertotalouden liiketoimintamalleja innovoinnissa. Aiheen laajuudesta johtuen se on rajattu tutkimaan aihetta organisaation ja kulttuurin näkökulmasta. Tarkemmin näkökulmassani syvennytään siihen, millainen vaikutus johtamisella ja toimintakulttuurilla on kiertotalouden innovointiin yrityksissä. Opinnäytetyö tehtiin Circular Economy Goes East and West (CEGO) hankkeen toimeksiantona. Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa kiertotalouden liiketoimintapotentiaalien toteutumista ja Uudenmaan laajuisen kiertotalouden liiketoimintaekosysteemin rakentumista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi käsitteitä kiertotalous, liiketoimintamallit, kiertotalouden liiketoimintamallit ja innovointi. Viitekehyksen toisessa osassa syvennytään organisaation ja kulttuurin rooliin kiertotalouteen siirtymisessä, jossa käsitellään muutosjohtamista, visiota ja strategiaa, kiertotalouden mittaamista, osaamisen kehittämistä ja toimintakulttuuria.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavat yritykset olivat eri toimialoilta ja eri kokoisia mikroyrityksestä suuriin yrityksiin. Haastattelutulosten analysoinnissa vertailin niissä ilmeneviä yhtenäisyyksiä, eroavaisuuksia ja huomioitavia asioita.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suomalaisissa yrityksissä vastuullisuutta ja kiertotaloutta pidetään tärkeänä aiheena, kilpailuvalttina ja edelläkävijän merkkinä. Haastateltavat yritykset olivat hyvinkin innovatiivisia, valmiina muutoksiin ja kiertotalouden liiketoimintamalleja oli hyödynnetty monipuolisesti. Strategian määrittelyä pidettiin kiertotalousmuutoksen kulmakivenä. Kiertotalouden liiketoimintamallien hyödyntämisen syitä olivat taloudellinen hyöty, kilpailuedun luominen, halu olla edelläkävijä, asiakasvaatimukset ja ympäristölliset syyt.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi käsitteitä kiertotalous, liiketoimintamallit, kiertotalouden liiketoimintamallit ja innovointi. Viitekehyksen toisessa osassa syvennytään organisaation ja kulttuurin rooliin kiertotalouteen siirtymisessä, jossa käsitellään muutosjohtamista, visiota ja strategiaa, kiertotalouden mittaamista, osaamisen kehittämistä ja toimintakulttuuria.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavat yritykset olivat eri toimialoilta ja eri kokoisia mikroyrityksestä suuriin yrityksiin. Haastattelutulosten analysoinnissa vertailin niissä ilmeneviä yhtenäisyyksiä, eroavaisuuksia ja huomioitavia asioita.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suomalaisissa yrityksissä vastuullisuutta ja kiertotaloutta pidetään tärkeänä aiheena, kilpailuvalttina ja edelläkävijän merkkinä. Haastateltavat yritykset olivat hyvinkin innovatiivisia, valmiina muutoksiin ja kiertotalouden liiketoimintamalleja oli hyödynnetty monipuolisesti. Strategian määrittelyä pidettiin kiertotalousmuutoksen kulmakivenä. Kiertotalouden liiketoimintamallien hyödyntämisen syitä olivat taloudellinen hyöty, kilpailuedun luominen, halu olla edelläkävijä, asiakasvaatimukset ja ympäristölliset syyt.