Meidän koulumme : materiaali kiusaamisen vastaiselle tunnille
Taavila, Riikka (2022)
Taavila, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110622068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110622068
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä syntyi tuntimateriaali Sinilähteen koulun omaan kiusaamisen vastaiseen malliin. Työn teoriaosuudessa käydään läpi koulun arkea ja tunnetaitojen merkitystä koulurauhan ylläpitämisessä. Opinnäytetyön tavoite on luoda konkreettinen tuntimateriaali kiusaamisen vastaiselle tunnille. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä koulurauhaa ja vähentää kiusaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin lineaarisen mallin mukaisesti toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä Sinilähteen koulun opettajille, sekä viidelletoista opetus ja kasvatusalan ammattilaisille. Muina menetelminä käytettiin perehtymistä alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksiin sekä autenttista tutustumista Sinilähteen koulun arkeen keväällä 2021.
Keskeisinä tuloksina esiin nousi varhaisen puuttumisen tehokkuus ja sen oleellinen osa kiusaamisen vastaisissa toimissa. Tärkeinä asioina nähtiin myös kiusaamisen määrittely ja sen selkeä esiintuominen, sekä kiusaamisen vastaisessa työssä tunnetaitojen opettelu, sekä yhteisöllisyys. Tuntimateriaaliin haluttiin tuoda tietoa kiusaamisesta ja tunnetaidoista, sekä asioita, jotka herättävät kuulijat ajattelemaan ja keskustelemaan.
Opinnäytetyö toteutettiin lineaarisen mallin mukaisesti toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä menetelminä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta, joka toteutettiin sähköisenä kyselynä Sinilähteen koulun opettajille, sekä viidelletoista opetus ja kasvatusalan ammattilaisille. Muina menetelminä käytettiin perehtymistä alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksiin sekä autenttista tutustumista Sinilähteen koulun arkeen keväällä 2021.
Keskeisinä tuloksina esiin nousi varhaisen puuttumisen tehokkuus ja sen oleellinen osa kiusaamisen vastaisissa toimissa. Tärkeinä asioina nähtiin myös kiusaamisen määrittely ja sen selkeä esiintuominen, sekä kiusaamisen vastaisessa työssä tunnetaitojen opettelu, sekä yhteisöllisyys. Tuntimateriaaliin haluttiin tuoda tietoa kiusaamisesta ja tunnetaidoista, sekä asioita, jotka herättävät kuulijat ajattelemaan ja keskustelemaan.