Ohjaajan työkalut sisäisen motivaation johtamiseen
Kivinen, Vesa (2021)
Kivinen, Vesa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722136
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ohjaajan työkaluja sisäisen motivaation johtamiseen ja produktiivisen ilmapiirin luomiseen teatteriproduktiossa. Opinnäytetyössä aihetta lähestytään sisäisen motivaation edellytysten kautta.
Tutkimus pohjautuu tekijän omiin kokemuksiin sekä motivaatio- ja johtamiskirjallisuuteen. Tutkimuskirjallisuuden pääteoksena toimii (Martelan ja Jarenkon 2015) DRAIVI-teos ja sen pääkäsitteiden muodostama runko. Mainittujen käsitteiden avulla tutkitaan opinnätetyön käytännön osuutta ja niiden soveltuvuutta teatteriproduktion ohjaamiseen. Opinnäytetyössä on nähtävissä laadullisen fenomenologisen tutkimuksen piirteitä.
Käytännon osuus toteutettiin huhtikuussa 2018 kun opinnäytetyön tekijä ohjasi ”Kerettiläisooppera”-esityksen Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Opinnäytetyön tekijä on pitänyt produktion aikana oppimispäiväkirjaa ja tämä kulkee keskeisenä tutkimusaineistona työssä.
Tutkimuksen näkökulma ja havainnot liittyvät ohjaajan työhön sekä työryhmän johtamiseen ja motivointiin. Käytännön osuuden ja kirjallisuuden vuoropuhelun avulla syntyi havaintoja luovan kentän toimijoille.
Tutkimus pohjautuu tekijän omiin kokemuksiin sekä motivaatio- ja johtamiskirjallisuuteen. Tutkimuskirjallisuuden pääteoksena toimii (Martelan ja Jarenkon 2015) DRAIVI-teos ja sen pääkäsitteiden muodostama runko. Mainittujen käsitteiden avulla tutkitaan opinnätetyön käytännön osuutta ja niiden soveltuvuutta teatteriproduktion ohjaamiseen. Opinnäytetyössä on nähtävissä laadullisen fenomenologisen tutkimuksen piirteitä.
Käytännon osuus toteutettiin huhtikuussa 2018 kun opinnäytetyön tekijä ohjasi ”Kerettiläisooppera”-esityksen Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Opinnäytetyön tekijä on pitänyt produktion aikana oppimispäiväkirjaa ja tämä kulkee keskeisenä tutkimusaineistona työssä.
Tutkimuksen näkökulma ja havainnot liittyvät ohjaajan työhön sekä työryhmän johtamiseen ja motivointiin. Käytännön osuuden ja kirjallisuuden vuoropuhelun avulla syntyi havaintoja luovan kentän toimijoille.