Adaptiivisen pelimusiikin suunnittelu ja sävellys
Koskinen, Miika (2022)
Koskinen, Miika
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822289
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli syventää omaa osaamista ja ymmärtämistä pelimusiikin ja adaptiivi-sen musiikin suhteen. Ensin perehdyttiin pelimusiikkiin ja sen adaptiivisuuden historiaan sekä teorioihin ja tekniikoihin ja lopuksi tuotettiin peliprojektiin adaptiivinen musiikkikappale.
Työssä perusteellisesti luotiin adaptiivisen musiikkikappaleen suunnitteluprosessin vaiheet ja niitä noudat-taen tehtiin mahdollisimman hyvä suunnitelma sävellystä varten. Sävellettiin FL Studio –tietokoneohjelmalla nopeatempoinen elektroninen musiikkikappale adaptiivisuutta mielessä pitäen. Lo-puksi suunniteltiin ja kuvattiin musiikin sekä sitä ohjailevan äänijärjestelmän käyttäytymistä itse pelissä.
Lopputuloksena aikaan saatiin perusteellinen suunnitelma, jota seuraamalla adaptiivisen musiikin tuotta-misprosessi muuttuu helpommaksi ja suoraviivaisemmaksi sekä saatiin sävellettyä toimiva ja energinen kappale. Työn tekemisen aikana kehityttiin suunnitelmien laatimisen sinnikkyydessä sekä pitkäjänteisyydes-sä sekä opittiin kommunikaation tärkeydestä pelinkehitystiimin kanssa työskennellessä.
Työssä perusteellisesti luotiin adaptiivisen musiikkikappaleen suunnitteluprosessin vaiheet ja niitä noudat-taen tehtiin mahdollisimman hyvä suunnitelma sävellystä varten. Sävellettiin FL Studio –tietokoneohjelmalla nopeatempoinen elektroninen musiikkikappale adaptiivisuutta mielessä pitäen. Lo-puksi suunniteltiin ja kuvattiin musiikin sekä sitä ohjailevan äänijärjestelmän käyttäytymistä itse pelissä.
Lopputuloksena aikaan saatiin perusteellinen suunnitelma, jota seuraamalla adaptiivisen musiikin tuotta-misprosessi muuttuu helpommaksi ja suoraviivaisemmaksi sekä saatiin sävellettyä toimiva ja energinen kappale. Työn tekemisen aikana kehityttiin suunnitelmien laatimisen sinnikkyydessä sekä pitkäjänteisyydes-sä sekä opittiin kommunikaation tärkeydestä pelinkehitystiimin kanssa työskennellessä.