3D-työkalujen hyödyntäminen 2D-grafiikassa
Kerminen-Hakkio, Illi; Koskela, Oskari (2022)
Kerminen-Hakkio, Illi
Koskela, Oskari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822295
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin aiheeseen 3D-työkalujen hyödyntäminen 2D-grafiikassa. Aihe valittiin, koska siitä ei löydy paljoa kirjallisuutta ja aiheesta on paljon puhuttua tietoa. Työssä käsiteltiin grafiikan teoriaa, 2D- ja 3D-ohjelmien tarjoamia erilaisia työkaluja, ja sitä, kuinka näitä työkaluja voi käyttää tehokkaasti 2D-grafiikan tuottamisen hyödyksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli käydä aihealuetta ensin läpi teoriapainotteisesti, ja tämän jälkeen soveltaa teoriaa käytännön projektissa, jonka avulla voidaan arvioida tutkittujen metodien tehokkuutta ja hyödyllisyyttä kirjoittajien omien kykyjen puitteissa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi taiteen teoriaa ja käsitteistöä, sillä taiteen teorian tuntemus on tärkeää, kun pyritään hyödyntämään eri taiteen osa-alueita keskenään. Käsittelyssä keskityttiin perusteoriaan, joka toimii universaalisti kaikilla kuvitus- sekä digitaalisen taiteen aloilla. 2D- ja 3D-taiteen käsitteistöt käytiin läpi sekä lukijalle havainnollistetaan, mitä vaiheita 2D- ja 3D-taiteen prosessit pitävät sisällään. Osiossa kirjoitettiin myös perspektiivistä, kompositiosta, väriteoriasta ja valaistuksesta. Ennen projektia pohdittiin, kuinka 3D-taitoja voi teoriassa hyödyntää 2D-taiteessa perusteorian sekä löydettyjen lähteiden perusteella.
Osana opinnäytetyötä tehtiin laaja kuvitustyö, jonka toteuttamisen aikana tarkoituksena oli käyttää tutkittuja 3D-työkalujen hyödyntämiskeinoja sekä pyrkiä arvioimaan niiden hyödyllisyyttä ja tehokkuutta. Työksi maalattiin futuristinen juna-asema, jonka toteuttamisessa hyödynnettiin 3D-tietämystä ja työkaluja, muun muassa komposition ja valaistuksen luontiin. Työtapoja ja prosessia selitetään tarkemmin opinnäytetyön loppupuoliskolla. Kuvitustyön aikana huomattiin, kuinka 3D-tekniikat nopeuttivat kuvan suunnittelua huomattavasti.
Lopuksi pohdittiin, kuinka hyödyllisiä eri 3D-tekniikat osoittautuivat juuri kirjoittajille teorian luomiin odotuksiin verrattuna. Arvioinnissa otettiin huomioon alan ammattilaisten mielipiteitä, opetusta sekä kirjoittajien omia kokemuksia. 3D-työkalujen todettiin tuovan paljon uusia mahdollisuuksia 2D-taiteen luomisprosessiin, mutta arviointi kohdistuu pääosin kirjoittajien omaan prosessiin, eikä se välttämättä sovellu samalla tapaa jokaisen graafikon työskentelymalliin.
Teoriaosuudessa käytiin läpi taiteen teoriaa ja käsitteistöä, sillä taiteen teorian tuntemus on tärkeää, kun pyritään hyödyntämään eri taiteen osa-alueita keskenään. Käsittelyssä keskityttiin perusteoriaan, joka toimii universaalisti kaikilla kuvitus- sekä digitaalisen taiteen aloilla. 2D- ja 3D-taiteen käsitteistöt käytiin läpi sekä lukijalle havainnollistetaan, mitä vaiheita 2D- ja 3D-taiteen prosessit pitävät sisällään. Osiossa kirjoitettiin myös perspektiivistä, kompositiosta, väriteoriasta ja valaistuksesta. Ennen projektia pohdittiin, kuinka 3D-taitoja voi teoriassa hyödyntää 2D-taiteessa perusteorian sekä löydettyjen lähteiden perusteella.
Osana opinnäytetyötä tehtiin laaja kuvitustyö, jonka toteuttamisen aikana tarkoituksena oli käyttää tutkittuja 3D-työkalujen hyödyntämiskeinoja sekä pyrkiä arvioimaan niiden hyödyllisyyttä ja tehokkuutta. Työksi maalattiin futuristinen juna-asema, jonka toteuttamisessa hyödynnettiin 3D-tietämystä ja työkaluja, muun muassa komposition ja valaistuksen luontiin. Työtapoja ja prosessia selitetään tarkemmin opinnäytetyön loppupuoliskolla. Kuvitustyön aikana huomattiin, kuinka 3D-tekniikat nopeuttivat kuvan suunnittelua huomattavasti.
Lopuksi pohdittiin, kuinka hyödyllisiä eri 3D-tekniikat osoittautuivat juuri kirjoittajille teorian luomiin odotuksiin verrattuna. Arvioinnissa otettiin huomioon alan ammattilaisten mielipiteitä, opetusta sekä kirjoittajien omia kokemuksia. 3D-työkalujen todettiin tuovan paljon uusia mahdollisuuksia 2D-taiteen luomisprosessiin, mutta arviointi kohdistuu pääosin kirjoittajien omaan prosessiin, eikä se välttämättä sovellu samalla tapaa jokaisen graafikon työskentelymalliin.