Laatujohtaminen lähiesimiestyössä: jatkuva parantaminen yksityisessä terveydenhuollossa
Vilen, Meiju (2022)
Vilen, Meiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhdelle Suomen suurimmista terveys- ja hyvinvointipalveluita tuottavalle yksityiselle toimijalle. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli selvittää teemahaastattelun keinoin, miten alueen lähiesihenkilöt ymmärtävät laadun, arvioivat omaa jatkuvan parantamisen osaamistaan ja kokevat auditointipoikkeamat ja niiden työstämisen. Saadun tiedon avulla tarkoituksena oli löytää syyt sille, miksi auditointipoikkeamien työstäminen ei etene sille asetetun prosessin mukaisesti. Tulokset tarjoaisivat arvokasta tietoa prosessin kehittämistä varten.
Asemasta tai työtehtävistä riippumatta laatu kuuluu kaikille. Se, miten se toteutuu, riippuu sekä työntekijästä että laadun johtamisesta. Laatua voidaan varmistaa säännöllisesti järjestettävillä auditoinneilla. Lähes poikkeuksetta auditoinneista nousee havaintoja, jotka vaativat toimenpiteitä. Havainnoille pohditaan juurisyyt, juurisyy korjataan erikseen määritellyin toimenpitein ja toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioidaan.
Jatkuvan parantamisen osaaminen on olennaisessa asemassa auditointipoikkeamien työstämisessä. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastatteluiden avulla lähiesihenkilöiden omaa arviota laadun ymmärtämisestä, jatkuvan parantamisen osaamisesta ja auditointipoikkeamien työstämisestä. Haastateltavat eivät tunnistaneet kehittämistarpeita omassa osaamisessaan ja kokivat itse ymmärtävänsä laadun käsitteenä riittävän hyvin. Suurimmaksi haasteeksi auditointipoikkeamien työstämisessä koettiin aikaresurssi sekä poikkeamien työstössä käytettävä työkalu.
Tutkimustulokset eivät antanet vastauksia alussa asetettuun tavoitteeseen. Aineistosta kuitenkin saatiin paljon arvokasta tietoa siihen, miten lähiesihenkilöitä voidaan tukea laadun johtamisessa. Lisäksi aineisto tarjosi aiheen jatkokehittämishankkeelle, joka voisi keskittyä pohtimaan sitä, miten auditointipoikkeamien työstöä voitaisiin keventää ajallisesti ja miten työkalua tulisi muokata helppokäyttöisemmäksi.
Asemasta tai työtehtävistä riippumatta laatu kuuluu kaikille. Se, miten se toteutuu, riippuu sekä työntekijästä että laadun johtamisesta. Laatua voidaan varmistaa säännöllisesti järjestettävillä auditoinneilla. Lähes poikkeuksetta auditoinneista nousee havaintoja, jotka vaativat toimenpiteitä. Havainnoille pohditaan juurisyyt, juurisyy korjataan erikseen määritellyin toimenpitein ja toimenpiteiden vaikuttavuutta arvioidaan.
Jatkuvan parantamisen osaaminen on olennaisessa asemassa auditointipoikkeamien työstämisessä. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastatteluiden avulla lähiesihenkilöiden omaa arviota laadun ymmärtämisestä, jatkuvan parantamisen osaamisesta ja auditointipoikkeamien työstämisestä. Haastateltavat eivät tunnistaneet kehittämistarpeita omassa osaamisessaan ja kokivat itse ymmärtävänsä laadun käsitteenä riittävän hyvin. Suurimmaksi haasteeksi auditointipoikkeamien työstämisessä koettiin aikaresurssi sekä poikkeamien työstössä käytettävä työkalu.
Tutkimustulokset eivät antanet vastauksia alussa asetettuun tavoitteeseen. Aineistosta kuitenkin saatiin paljon arvokasta tietoa siihen, miten lähiesihenkilöitä voidaan tukea laadun johtamisessa. Lisäksi aineisto tarjosi aiheen jatkokehittämishankkeelle, joka voisi keskittyä pohtimaan sitä, miten auditointipoikkeamien työstöä voitaisiin keventää ajallisesti ja miten työkalua tulisi muokata helppokäyttöisemmäksi.