Malli etätyön johtamiseen : case JE Capital oy - etäjohtamisen mallin rakentaminen
Silvennoinen, Matti (2022)
Silvennoinen, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122510
Tiivistelmä
Koronapandemian alettua keväällä 2020 etätyö lisääntyi ja ihmiset jäivät etätöihin. Ajan kuluessa sillä on ollut työn laatuun ja ihmisten kehittymiseen liittyviä vaikutuksia. JE Capital Oy:lle tehdyssä kehittämishankkeessa rakennettiin malli etätyön johtamiseen. Kehittämishankkeen tavoitteena oli yhdistää etätyöntekijät etätyön johtamisen malliin ja osallistaa heidät työkulttuuriin ja toimintaan erilaisin osallistavin ja innovatiivisin keinoin. Kehittämishanke etsi tapoja varmistaa yksilön taitojen ja myynnin kehittyminen etätyössä.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin yleisesti etäjohtamista, valmentavaa johtamista, innovatiivista johtamista ja osallistavaa johtamista. Tavoitteena oli tunnistaa keskeiset johtamisen käsitteet, toimintamallit, suositukset ja toimivat käytänteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin seuraavia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä empiirisen tiedon keräämiseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, osallistavaa työpajaa, ryhmäkeskustelua, havainnointia ja palautekyselyitä.
Kehittämishankkeessa kerätyt tiedot ja saadut tulokset osoittavat toiveet johtamiseen. Myyntiorganisaatiossa etätyöntekijä tarvitsee tekemisen seurantaa ja oivalluttavaa ja innostavaa johtamista. Tulokset osoittavat johtajan ison vastuun etätyöntekijöiden liittämisestä yhteiseen kulttuuriin. Keskeinen johtopäätelmä on, että etätoiminnan johtamisen mallin tärkeimpänä osa-alueena on jatkuva ja säännöllinen keskusteluyhteys etätyöntekijän kanssa, jotta myyntiorganisaation tuloksellisuus, tavoitteellisuus ja kehittyminen varmistetaan. Kehittämishanke osoittaa, että yhteisöllisyyttä voidaan luoda fyysisillä tapaamisilla ja yhteisillä osallistavia menetelmiä sisältävillä työpajoilla.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin yleisesti etäjohtamista, valmentavaa johtamista, innovatiivista johtamista ja osallistavaa johtamista. Tavoitteena oli tunnistaa keskeiset johtamisen käsitteet, toimintamallit, suositukset ja toimivat käytänteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Kehittämishankkeessa hyödynnettiin seuraavia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä empiirisen tiedon keräämiseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, osallistavaa työpajaa, ryhmäkeskustelua, havainnointia ja palautekyselyitä.
Kehittämishankkeessa kerätyt tiedot ja saadut tulokset osoittavat toiveet johtamiseen. Myyntiorganisaatiossa etätyöntekijä tarvitsee tekemisen seurantaa ja oivalluttavaa ja innostavaa johtamista. Tulokset osoittavat johtajan ison vastuun etätyöntekijöiden liittämisestä yhteiseen kulttuuriin. Keskeinen johtopäätelmä on, että etätoiminnan johtamisen mallin tärkeimpänä osa-alueena on jatkuva ja säännöllinen keskusteluyhteys etätyöntekijän kanssa, jotta myyntiorganisaation tuloksellisuus, tavoitteellisuus ja kehittyminen varmistetaan. Kehittämishanke osoittaa, että yhteisöllisyyttä voidaan luoda fyysisillä tapaamisilla ja yhteisillä osallistavia menetelmiä sisältävillä työpajoilla.