PUUKAUPPOIHIN VAIKUTTAVAT SYYT SEKÄ ASIAKASTYYTYVÄISYYS HARVESTIA OY:N SAVO-KARJALAN HANKINTA-ALUEELLA
Tikkanen, Milla (2014)
Tikkanen, Milla
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311651
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tärkein tavoite oli selvittää puukauppoihin vaikuttavia syitä asiakaslähtöisesti Harvestian Savo-Karjalan hankinta-alueella. Myöskään asiakkaiden tyytyväisyyttä ei ollut aiemmin mitattu yrityksen historiassa, joten sen selvittäminen koettiin tärkeäksi. Tutkimus on ajankohtainen, sillä kilpailutilanne metsämarkkinoilla kiristyy, jolloin asiakkaiden tarpeet ovat entistäkin tärkeämmässä roolissa.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kirjekyselynä, jossa kohderyhmänä toimi vuosina 2012–2013 Harvestian kanssa pystykaupat tehneet metsänomistajat. Tutkimus tavoitti hyvin vastaajat 51 %:n vastausprosentilla.
Puukaupoilla puun hinnan merkitys kauppojen ratkaisussa on edelleen ratkaisevassa roolissa. Myös puun katkonta ja puutavaralajit ovat tärkeitä tekijöitä metsänomistajien näkökulmasta. Metsänomistajat kokevat yhteistyön Harvestian kanssa mieluisaksi, sillä he olisivat valmiita käyttämään yrityksen palveluita myös tulevaisuudessa. Puunkorjuupalveluihin ollaan tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää sen saralla löytyy.
Opinnäytetyötä voitaisiin hyödyntää myös muiden hankinta-alueiden asiakkaiden tyytyväisyyden mittaamiseen. Kyselyä voitaisiin näin ollen hyödyntää jatkossa, ja siitä voitaisiin kehittää valmis pohja tyytyväisyyden mittaamiseen.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kirjekyselynä, jossa kohderyhmänä toimi vuosina 2012–2013 Harvestian kanssa pystykaupat tehneet metsänomistajat. Tutkimus tavoitti hyvin vastaajat 51 %:n vastausprosentilla.
Puukaupoilla puun hinnan merkitys kauppojen ratkaisussa on edelleen ratkaisevassa roolissa. Myös puun katkonta ja puutavaralajit ovat tärkeitä tekijöitä metsänomistajien näkökulmasta. Metsänomistajat kokevat yhteistyön Harvestian kanssa mieluisaksi, sillä he olisivat valmiita käyttämään yrityksen palveluita myös tulevaisuudessa. Puunkorjuupalveluihin ollaan tyytyväisiä, mutta myös kehitettävää sen saralla löytyy.
Opinnäytetyötä voitaisiin hyödyntää myös muiden hankinta-alueiden asiakkaiden tyytyväisyyden mittaamiseen. Kyselyä voitaisiin näin ollen hyödyntää jatkossa, ja siitä voitaisiin kehittää valmis pohja tyytyväisyyden mittaamiseen.