FC Wimma strategia
Möttönen, Janika (2022)
Avaa tiedosto
FC Wimman videostrategia
Lataukset:
Möttönen, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522696
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Janika Möttönen
Työn nimi: FC Wimma strategia
Tutkintonimike: Liikunnanohjaaja (AMK)
Asiasanat: strategia, kyselytutkimus, kehittämistyö
FC Wimma on kajaanilainen tyttöjalkapalloon erikoistunut seura, joka on perustettu vuonna 2007. Opinnäytetyön aiheena oli laatia seuralle uusi strategia edellisen päättyessä vuoteen 2020. Strategian tavoitteena oli kehittää seuran toimintaa yhdessä koko seurayhteisön kanssa ja löytää toimintaympäristön nykyhetkestä uudet suuntaviivat tulevaan toiminnan kehittämiseen.
Strategian laadinnassa mukailtiin Suomen Palloliiton strategiamallia. Laadintaan haluttiin ottaa mukaan laajasti koko seurayhteisö co-creation menetelmän mukaisesti. Mission, arvojen ja vision määrittämisen tueksi laadittiin kysely, jonka avulla kerättiin pelaajien ja heidän huoltajien mielipiteitä valmennukseen ja joukkueeseen liittyvistä asioista. Kyselyn vastaukset purettiin yhdessä seuran hallituksen jäsenten kanssa työpajassa. Työpajan tarkoituksena oli määrittää vastausten ja hallituksen jäsen-ten näkemyksien perusteella seuralle uusi strategia.
Pelaajien ja huoltajien kyselystä nousi vahvasti esille kilpailullisen ja tavoitteellisen toiminnan arvostus ja tarve. Tämä on poikennut seuran aikaisemmasta toiminta-ajatuksesta, jolloin enemmän on haluttu painottaa kaikille kivaa harrastamista. Suurin muutos tapahtui missiossa, eli seuran toiminta-ajatuksessa, joka tämän kehittämistyön kautta muutettiin kohti kilpailullisempaa urheilutoimintaa.
Seuralle luotiin lopullinen strategia hallituksen jäsenten kanssa kyselyn huomioiden pohjalta. Työpajan välineenä käytettiin Business Model Canvasia, jonka seuran hallitus päätti julkaista seuran strategiana ilman sitoutumista vuosilukuihin. Tämän tueksi tehtiin myös strategia video muotoon, johon oli poimittu mission ja arvojen kannalta oleellisimmat asiat, joita seura haluaa tuoda esille. Abstract
Author: Janika Möttönen
Title of the Publication: FC Wimma’s strategy
Degree Title: Bachelor's Degree in Sports and Leisure Management
Keywords: strategy, inquiry, development
FC Wimma is a club from Kajaani specializing in girls' football; it was founded in 2007. The topic of the thesis was to create a new strategy for the club when the previous one ended in 2020. The goal of the strategy was to develop the club's operations together with the entire club community and to find new guidelines for the future development of operations in the current operating environment.
In preparing the strategy, the Finnish Football Association's strategy model was adapted. The entire club community was wanted to be extensively involved in the preparation in accordance with the Co-Creation method. To support the definition of the mission, values and vision, a survey was prepared to collect the opinions of the players and their guardians on issues related to coaching and the team. The responses to the survey were analyzed together with the members of the board of the club in a workshop. The purpose of the workshop was to determine a new strategy for the club based on the responses and the views of the board members.
From the survey of the players and the guardians, the appreciation and need for competitive and goal-oriented activities emerged strongly. This deviated from the club's previous operating idea when it was more desired to emphasize fun activities for everyone. The largest change took place in the mission i.e. the club's operating concept, which through this development work was turned towards more competitive sports activities.
A final strategy was created for the club with the board members based on the observations of the survey. The tool used in the workshop was the Business Model Canvas, which the club's board decided to publish as the club's strategy without committing to specific years. In support of this, a strategy was also made in the form of a video where the most essential aspects in terms of the mission and values that the club wants to highlight, were selected.
Tekijä: Janika Möttönen
Työn nimi: FC Wimma strategia
Tutkintonimike: Liikunnanohjaaja (AMK)
Asiasanat: strategia, kyselytutkimus, kehittämistyö
FC Wimma on kajaanilainen tyttöjalkapalloon erikoistunut seura, joka on perustettu vuonna 2007. Opinnäytetyön aiheena oli laatia seuralle uusi strategia edellisen päättyessä vuoteen 2020. Strategian tavoitteena oli kehittää seuran toimintaa yhdessä koko seurayhteisön kanssa ja löytää toimintaympäristön nykyhetkestä uudet suuntaviivat tulevaan toiminnan kehittämiseen.
Strategian laadinnassa mukailtiin Suomen Palloliiton strategiamallia. Laadintaan haluttiin ottaa mukaan laajasti koko seurayhteisö co-creation menetelmän mukaisesti. Mission, arvojen ja vision määrittämisen tueksi laadittiin kysely, jonka avulla kerättiin pelaajien ja heidän huoltajien mielipiteitä valmennukseen ja joukkueeseen liittyvistä asioista. Kyselyn vastaukset purettiin yhdessä seuran hallituksen jäsenten kanssa työpajassa. Työpajan tarkoituksena oli määrittää vastausten ja hallituksen jäsen-ten näkemyksien perusteella seuralle uusi strategia.
Pelaajien ja huoltajien kyselystä nousi vahvasti esille kilpailullisen ja tavoitteellisen toiminnan arvostus ja tarve. Tämä on poikennut seuran aikaisemmasta toiminta-ajatuksesta, jolloin enemmän on haluttu painottaa kaikille kivaa harrastamista. Suurin muutos tapahtui missiossa, eli seuran toiminta-ajatuksessa, joka tämän kehittämistyön kautta muutettiin kohti kilpailullisempaa urheilutoimintaa.
Seuralle luotiin lopullinen strategia hallituksen jäsenten kanssa kyselyn huomioiden pohjalta. Työpajan välineenä käytettiin Business Model Canvasia, jonka seuran hallitus päätti julkaista seuran strategiana ilman sitoutumista vuosilukuihin. Tämän tueksi tehtiin myös strategia video muotoon, johon oli poimittu mission ja arvojen kannalta oleellisimmat asiat, joita seura haluaa tuoda esille.
Author: Janika Möttönen
Title of the Publication: FC Wimma’s strategy
Degree Title: Bachelor's Degree in Sports and Leisure Management
Keywords: strategy, inquiry, development
FC Wimma is a club from Kajaani specializing in girls' football; it was founded in 2007. The topic of the thesis was to create a new strategy for the club when the previous one ended in 2020. The goal of the strategy was to develop the club's operations together with the entire club community and to find new guidelines for the future development of operations in the current operating environment.
In preparing the strategy, the Finnish Football Association's strategy model was adapted. The entire club community was wanted to be extensively involved in the preparation in accordance with the Co-Creation method. To support the definition of the mission, values and vision, a survey was prepared to collect the opinions of the players and their guardians on issues related to coaching and the team. The responses to the survey were analyzed together with the members of the board of the club in a workshop. The purpose of the workshop was to determine a new strategy for the club based on the responses and the views of the board members.
From the survey of the players and the guardians, the appreciation and need for competitive and goal-oriented activities emerged strongly. This deviated from the club's previous operating idea when it was more desired to emphasize fun activities for everyone. The largest change took place in the mission i.e. the club's operating concept, which through this development work was turned towards more competitive sports activities.
A final strategy was created for the club with the board members based on the observations of the survey. The tool used in the workshop was the Business Model Canvas, which the club's board decided to publish as the club's strategy without committing to specific years. In support of this, a strategy was also made in the form of a video where the most essential aspects in terms of the mission and values that the club wants to highlight, were selected.