GLM-menetelmän mukaisten materiaalien luominen ryhmätoiminnan aloituksen tueksi Kajuutassa
Kestilä, Caroline; Merisalu, Jutta (2022)
Kestilä, Caroline
Merisalu, Jutta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111422672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin työelämäkumppanille materiaalit GLM (Good Lives Model) -menetelmän mukaisen ryhmätoiminnan aloittamista varten. GLM on voimavarasuuntautunut kuntoutusmenetelmä, joka on kehitetty rikoksilla oireilevien henkilöiden kuntoutusmenetelmäksi. Yhteistyökumppanina toimii Nuorisokoti Sataman Kajuutta yksikkö, jossa asuu rikoskierteessä olevia alaikäisiä nuoria. Tavoitteena oli GLM-menetelmän kautta parantaa nuorten elämänlaatua sekä tukea rikoskierteestä irtaantumista ja ehkäistä syrjäytymistä.
Työn tietoperustana toimi Good Lives Model -menetelmä, nuoruus, nuorisorikollisuus, motivaatio ja ryhmät sekä ryhmämuotoinen sosiaalinen kuntoutus. Tehtävien teoreettisena viitekehyksenä toimi lisäksi positiivinen psykologia, ART-menetelmä sekä voimavarasuuntautuneisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyötä ohjasi konstruktiivinen tutkimusote. Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, avointa haastattelua sekä dokumenttianalyysia. Kysely, haastattelut ja dokumenttianalyysi käsiteltiin sisällönanalyysin kautta.
Kehittämistehtävänä tuotettiin yksikköön kaksitoista tehtävää GLM-menetelmän määrittelemien perustarpeiden sekä hyvän elämän suunnitelman pohjalta. Materiaalit ovat käytettävissä ryhmämuotoisessa toiminnassa, mutta soveltuvat myös yksilötyöskentelyyn. Tehtävissä perehdytään hyvän elämän yhteentoista perustarpeeseen, niiden saavuttamiseen sekä asioihin, jotka voivat heikentää tarpeiden tavoitusta. Tehtävien avulla käsitellään tarpeiden merkitystä, tavoittelua sekä harjoitellaan löytämään keinoja tarpeiden saavuttamiseen yhteiskunnallisesti hyväksytyin keinoin.
Kehittämistyön arviointi tapahtui työelämäkumppanin osalta arviointilomakkeen kautta. Tehtävät eivät ole julkaisuvaiheessa vielä käytössä, joten käyttökokemuksista ei tulla saamaan suoraa palautetta.
Työn tietoperustana toimi Good Lives Model -menetelmä, nuoruus, nuorisorikollisuus, motivaatio ja ryhmät sekä ryhmämuotoinen sosiaalinen kuntoutus. Tehtävien teoreettisena viitekehyksenä toimi lisäksi positiivinen psykologia, ART-menetelmä sekä voimavarasuuntautuneisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Opinnäytetyötä ohjasi konstruktiivinen tutkimusote. Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, avointa haastattelua sekä dokumenttianalyysia. Kysely, haastattelut ja dokumenttianalyysi käsiteltiin sisällönanalyysin kautta.
Kehittämistehtävänä tuotettiin yksikköön kaksitoista tehtävää GLM-menetelmän määrittelemien perustarpeiden sekä hyvän elämän suunnitelman pohjalta. Materiaalit ovat käytettävissä ryhmämuotoisessa toiminnassa, mutta soveltuvat myös yksilötyöskentelyyn. Tehtävissä perehdytään hyvän elämän yhteentoista perustarpeeseen, niiden saavuttamiseen sekä asioihin, jotka voivat heikentää tarpeiden tavoitusta. Tehtävien avulla käsitellään tarpeiden merkitystä, tavoittelua sekä harjoitellaan löytämään keinoja tarpeiden saavuttamiseen yhteiskunnallisesti hyväksytyin keinoin.
Kehittämistyön arviointi tapahtui työelämäkumppanin osalta arviointilomakkeen kautta. Tehtävät eivät ole julkaisuvaiheessa vielä käytössä, joten käyttökokemuksista ei tulla saamaan suoraa palautetta.