Voimavarakeskeinen digitaalinen sosiaalityö ja hyvät käytännöt
Mäkeläinen, Paula (2022)
Mäkeläinen, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622843
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ammattilaisten kokemuksia ja näkemyksiä digitaalisesta ja voimavarakeskeisestä yksilöllisestä asiakaskohtaamisesta sosiaalialalla. Tämä on tärkeää, jotta digitaalisen sosiaalityön välineitä ja uusia palvelumalleja voidaan hyödyntää ja kehittää mahdollisimman tarvelähtöisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota hyviä käytäntöjä voimavarakeskeiseen digitaaliseen sosiaalityöhön liittyen niin ammattilaisen, asiakkaan kuin palvelua tarjoavan organisaationkin näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on etäasioinnin ratkaisuja ja palvelumalleja sosiaali- ja terveysalalle vuodesta 2012 kehittänyt suomalainen Movendos Oy. Digitaalisen sosiaalityön hyvien käytäntöjen kokoaminen yhteen helpottaa uusien palvelumallien omaksumista ja laajentamista. Tällainen tieto on tärkeää sosiaalialan palveluntarjoajille ja ammattilaisille sekä teknologian ja palveluiden kehittäjille.
Pyrin vastaamaan opinnäytetyössäni hyvin tarvelähtöisiin tutkimuskysymyksiin, miten voimavarakeskeistä yksilöllistä sosiaalityötä voidaan toteuttaa digitaalisesti, ja millaisia ovat voimavarakeskeisen digitaalisen kohtaamisen hyvät käytännöt. Tarkastelun rajasin videotapaamisten ja chatin kautta tapahtuvaan asiakastyöhön. Voimavarakeskeiseen ja yksilölliseen ammattilaisen ja asiakkaan etäkohtaamiseen liittyvien kokemusten kokoaminen tukee digitaalisen sosiaalityön palveluiden resurssiviisasta ja tarvelähtöistä kehittämistä.
Opinnäytetyöni teoreettisessa taustassa avasin digitaalisen sosiaalityön ja voimavarakeskeisen asiakaskohtaamisen käsitteet ja tarkastelin etänä tapahtuvaan sosiaalityöhön liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyön tutkimusaineiston keräsin laadullisin teemahaastatteluin. Haastattelin eri organisaatioista seitsemää sosiaalialan ammattilaista, joilla on kokemusta videon ja chatin avulla tapahtuvasta voimavarakeskeisestä asiakastyöstä. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sosiaalialan ammattilaisille ja heidän asiakkailleen pystytään tarjoamaan toimivia matalan kynnyksen tapoja etäkohtaamisen toteuttamiseen. Etäpalveluilla on tärkeä palveluiden äärelle pääsyä tukeva rooli asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja maantieteellisten etäisyyksien näkökulmasta. Eettisyyden ja tarvelähtöisyyden näkökulmista on tärkeää kiinnittää huomiota digitaalisen sosiaalityön oikeaan kohdentamiseen.
Tulosten mukaan voimavarakeskeisyys ja vuorovaikutus onnistuvat monella tapaa etäkohtaamisessa yhtä hyvin kuin lähitapaamisessa, mutta etäkohtaamisessa on myös tiettyjä erityispiirteitä. Se mahdollistaa myös kokonaan uusien työvälineiden ja menetelmien hyödyntämisen. Sosiaalialan palveluja tarjoavien organisaatioiden tärkeinä tehtävinä nousivat esiin kokemusten kerääminen ja jakaminen, tietoturva-asioista huolehtiminen sekä riittävän etäpalveluprosessia, työmenetelmiä ja etäteknologiaa koskevan koulutuksen ja osaamistason takaaminen ammattilaisille.
Jotta uusia etäpalveluita voidaan ottaa käyttöön eettisesti ja tarvelähtöisesti, on eri toimijoiden ja palveluntarjoajien tärkeää jatkaa yksilöllisten etäpalvelujen kehittämistä, avointa kokemusten jakamista sekä edistää tähän liittyvää tutkimusta.
Asiasanat: digitaalinen sosiaalityö, voimavarakeskeinen sosiaalityö, etäpalvelut, hyvät käytännöt, video- ja chat-kohtaaminen
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on etäasioinnin ratkaisuja ja palvelumalleja sosiaali- ja terveysalalle vuodesta 2012 kehittänyt suomalainen Movendos Oy. Digitaalisen sosiaalityön hyvien käytäntöjen kokoaminen yhteen helpottaa uusien palvelumallien omaksumista ja laajentamista. Tällainen tieto on tärkeää sosiaalialan palveluntarjoajille ja ammattilaisille sekä teknologian ja palveluiden kehittäjille.
Pyrin vastaamaan opinnäytetyössäni hyvin tarvelähtöisiin tutkimuskysymyksiin, miten voimavarakeskeistä yksilöllistä sosiaalityötä voidaan toteuttaa digitaalisesti, ja millaisia ovat voimavarakeskeisen digitaalisen kohtaamisen hyvät käytännöt. Tarkastelun rajasin videotapaamisten ja chatin kautta tapahtuvaan asiakastyöhön. Voimavarakeskeiseen ja yksilölliseen ammattilaisen ja asiakkaan etäkohtaamiseen liittyvien kokemusten kokoaminen tukee digitaalisen sosiaalityön palveluiden resurssiviisasta ja tarvelähtöistä kehittämistä.
Opinnäytetyöni teoreettisessa taustassa avasin digitaalisen sosiaalityön ja voimavarakeskeisen asiakaskohtaamisen käsitteet ja tarkastelin etänä tapahtuvaan sosiaalityöhön liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyön tutkimusaineiston keräsin laadullisin teemahaastatteluin. Haastattelin eri organisaatioista seitsemää sosiaalialan ammattilaista, joilla on kokemusta videon ja chatin avulla tapahtuvasta voimavarakeskeisestä asiakastyöstä. Aineiston analyysimenetelmänä käytin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella sosiaalialan ammattilaisille ja heidän asiakkailleen pystytään tarjoamaan toimivia matalan kynnyksen tapoja etäkohtaamisen toteuttamiseen. Etäpalveluilla on tärkeä palveluiden äärelle pääsyä tukeva rooli asiakkaiden erilaisissa elämäntilanteissa ja maantieteellisten etäisyyksien näkökulmasta. Eettisyyden ja tarvelähtöisyyden näkökulmista on tärkeää kiinnittää huomiota digitaalisen sosiaalityön oikeaan kohdentamiseen.
Tulosten mukaan voimavarakeskeisyys ja vuorovaikutus onnistuvat monella tapaa etäkohtaamisessa yhtä hyvin kuin lähitapaamisessa, mutta etäkohtaamisessa on myös tiettyjä erityispiirteitä. Se mahdollistaa myös kokonaan uusien työvälineiden ja menetelmien hyödyntämisen. Sosiaalialan palveluja tarjoavien organisaatioiden tärkeinä tehtävinä nousivat esiin kokemusten kerääminen ja jakaminen, tietoturva-asioista huolehtiminen sekä riittävän etäpalveluprosessia, työmenetelmiä ja etäteknologiaa koskevan koulutuksen ja osaamistason takaaminen ammattilaisille.
Jotta uusia etäpalveluita voidaan ottaa käyttöön eettisesti ja tarvelähtöisesti, on eri toimijoiden ja palveluntarjoajien tärkeää jatkaa yksilöllisten etäpalvelujen kehittämistä, avointa kokemusten jakamista sekä edistää tähän liittyvää tutkimusta.
Asiasanat: digitaalinen sosiaalityö, voimavarakeskeinen sosiaalityö, etäpalvelut, hyvät käytännöt, video- ja chat-kohtaaminen