”Yhteistyö olisi luonnollinen osa arkea” Monialaisten yhteistyömallien vaikuttavuus osana lapsen tukemista varhaiskasvatuksessa
Reyes-Laaksonen, Joonia (2022)
Reyes-Laaksonen, Joonia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722982
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa ääni varhaiskasvatuksen henkilöstölle luomalla metanarratiivi lapsen tukemiseksi monialaisten yhteistyömallien avulla. Tutkimukseen osallistujat ovat Helsingin kaupungin suomen- ja ruotsinkielisten päiväkotiyksiköiden johtajat ja henkilöstö. Tavoitteena tutkimuksessa on selvittää monialaisten yhteistyömallien nykytila, lisätä ymmärrystä sen merkityksestä inklusiivisessa kasvatuksessa jokaisen lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin tueksi. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on kehittää yhteistyömalleja ja luoda yhteistä tavoitetilaa onnistumistarinoiden kautta.
Tutkimuksen viitekehyksenä on inklusiivinen laadukas varhaiskasvatus, jota tuetaan monialaisen yhteistyön keinoin. Näiden lisäksi tutkimuksessa on käytetty oppivan organisaation systeemisen kehittämisen viitekehystä, jonka pohjalta tutkimus esittelee monialaisen yhteistyön johtamis- ja kehittämismallin.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen toimintatutkimus ja aineisto on kerätty SWOT- mallin mukaisen kyselyn ja narratiivisen onnistumistarinan avulla. Aineisto on analysoitu fenomenologisen tulkinnan aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen metanarratiivi on muodostunut viitekehyksen, tutkimustulosten ja fenomenologishermeneuttisen tulkinnan kautta.
Keskeisimpänä tutkimustuloksena vastaajat toivat esiin, että säännöllinen, arjessa luontevasti tapahtuva monialainen yhteistyö matalalla kynnyksellä on vaikuttavaa tukemista. Monialaisen yhteistyön toteutuessa myös henkilöstö on kokenut oman ammattitaitonsa vahvistuvan tukemaan kaikkia lapsia. Monialaisen yhteistyön järjestämiseksi tarvitaan kehittämistyötä niin varhaiskasvatusorganisaation sisällä kuin sen ulkopuolellakin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että varhaiskasvatuksen sisällä tulee monialaisen tukemisen onnistumiseksi ymmärtää inklusiivisen kasvatuksen merkitys. Lisäksi tulee arvioida ja kehittää tavoitteellisesti lapsen tuen menetelmiä sekä luoda yhteiset arjessa tapahtuvat toimintatavat lapsen kolmiportaiseen tukeen liittyen. Monialaisen yhteistyön mahdollistamiseksi tarvitaan uudenlaisia rakenteita, jotka tukevat yhteistyön prosesseja ja monialaista viestintää lapsen edun toteutumiseksi. Kohdennetuilla resursseilla voidaan taata lapsen oikea-aikainen ja vahvuinen tuki arjessa.
Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on äärimmäisen tärkeää, että monialaisen yhteistyön kehittäminen tukee kaikkia lapsia heidän oikeuksiaan vastaavalla tavalla. Tarvitaan näyttöä vaikuttavista keinoista lasten ja perheiden tukemiseksi yhteistyössä. Näyttöön perustuvan tutkimuksen avulla voidaan kohdentaa oikeanlaisia resursseja tasavertaisemman yhteiskunnan puolesta. Tämä tutkimuksellinen tarina on yksi tapa antaa näyttöä siitä, miten varhaiskasvatuksessa on koettu ja miten yhteistyössä voidaan onnistua yhdessä.
Tutkimuksen viitekehyksenä on inklusiivinen laadukas varhaiskasvatus, jota tuetaan monialaisen yhteistyön keinoin. Näiden lisäksi tutkimuksessa on käytetty oppivan organisaation systeemisen kehittämisen viitekehystä, jonka pohjalta tutkimus esittelee monialaisen yhteistyön johtamis- ja kehittämismallin.
Tutkimusmenetelmänä on laadullinen toimintatutkimus ja aineisto on kerätty SWOT- mallin mukaisen kyselyn ja narratiivisen onnistumistarinan avulla. Aineisto on analysoitu fenomenologisen tulkinnan aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen metanarratiivi on muodostunut viitekehyksen, tutkimustulosten ja fenomenologishermeneuttisen tulkinnan kautta.
Keskeisimpänä tutkimustuloksena vastaajat toivat esiin, että säännöllinen, arjessa luontevasti tapahtuva monialainen yhteistyö matalalla kynnyksellä on vaikuttavaa tukemista. Monialaisen yhteistyön toteutuessa myös henkilöstö on kokenut oman ammattitaitonsa vahvistuvan tukemaan kaikkia lapsia. Monialaisen yhteistyön järjestämiseksi tarvitaan kehittämistyötä niin varhaiskasvatusorganisaation sisällä kuin sen ulkopuolellakin.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että varhaiskasvatuksen sisällä tulee monialaisen tukemisen onnistumiseksi ymmärtää inklusiivisen kasvatuksen merkitys. Lisäksi tulee arvioida ja kehittää tavoitteellisesti lapsen tuen menetelmiä sekä luoda yhteiset arjessa tapahtuvat toimintatavat lapsen kolmiportaiseen tukeen liittyen. Monialaisen yhteistyön mahdollistamiseksi tarvitaan uudenlaisia rakenteita, jotka tukevat yhteistyön prosesseja ja monialaista viestintää lapsen edun toteutumiseksi. Kohdennetuilla resursseilla voidaan taata lapsen oikea-aikainen ja vahvuinen tuki arjessa.
Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on äärimmäisen tärkeää, että monialaisen yhteistyön kehittäminen tukee kaikkia lapsia heidän oikeuksiaan vastaavalla tavalla. Tarvitaan näyttöä vaikuttavista keinoista lasten ja perheiden tukemiseksi yhteistyössä. Näyttöön perustuvan tutkimuksen avulla voidaan kohdentaa oikeanlaisia resursseja tasavertaisemman yhteiskunnan puolesta. Tämä tutkimuksellinen tarina on yksi tapa antaa näyttöä siitä, miten varhaiskasvatuksessa on koettu ja miten yhteistyössä voidaan onnistua yhdessä.