Katajanokan sataman rahtiliikenteen kulunvalvonnan kehittäminen
Elagin, Erik (2022)
Elagin, Erik
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Helsingin Satama, ja tavoitteena oli kehittää Katajanokan sataman B-portin kulunvalvontaa ottamalla käyttöön ajoneuvojen rekisteritunnuksien tunnistukseen perustuva kulunvalvontajärjestelmä. Uuden kulunvalvontajärjestelmän tarkoitus on lisätä alueen turvallisuutta tiukentamalla ja automatisoimalla liikenteen kulunvalvontaa kuitenkaan vaikuttamatta merkittävästi liikenteen sujuvuuteen. Uuden kulunvalvontaprosessin mukaan varustamo luo lyhytaikaiset kulkuluvat itse järjestelmään heille tulevien varausten mukaisesti, jolloin alueelle pääsyyn oikeuttava kulkulupa tunnistetaan automaattisesti ajoneuvon rekisteritunnuksesta kulunvalvontajärjestelmän toimesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Keskeisenä tietoperustana käytettiin kansainvälistä ISPS-säännöstöä, paikallista lainsäädäntöä sekä kirjallisuutta kulunvalvontajärjestelmistä ja rakenteellisesta turvallisuudesta. Prosessin kehittämisessä hyödynnettiin standardia SFS-EN ISO 9000:2015, prosessin kuvaamisen teoriassa Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan suositusta, ja riskienhallinnan perusteissa standardia SFS-ISO 31000:2018.
Työn toteutus aloitettiin heinäkuussa 2022 kartoittamalla aiemmin käytössä ollut kulunvalvontaprosessi, jonka jälkeen laadittiin prosessikuvaukset. Kun uusi kulunvalvontaprosessi oli kuvattu, tehtiin riskien arviointi mitä jos -menetelmällä. Työtä jatkettiin luomalla käyttöohjeet varustamolle kulunvalvontajärjestelmää varten, ja varustamon lähtöselvittäjiä koulutettiin paikan päällä järjestelmän käyttöön. Syyskuussa 2022 koulutusten jälkeen uusi kulunvalvontajärjestelmä otettiin käyttöön, ja sen toimivuutta tarkkailtiin strukturoidulla havainnoinnilla. Uuden kulunvalvontaprosessin toimivuutta selvitettiin puolistrukturoidulla haastattelulla lokakuussa 2022.
Kulunvalvontaprosessien keskeisimpinä eroina ovat uuden prosessin automatisointi ja vartijan roolin muuttuminen kulunvalvontaa suorittavasta toimijasta järjestelmänvalvojaksi. Uuden kulunvalvontaprosessin myötä turvallisuus lisääntyy suljetulla satama-alueella. Uusi prosessi myös vapauttaa vartijan aikaa alueellisen valvonnan tekemiseen. Kehittämisehdotuksiksi uudessa kulunvalvontaprosessissa tunnistettiin varautumissuunnitelman laatiminen sähkökatkojen varalle, tiedottaminen sääolojen aiheuttamista ongelmista ajoneuvojen kuljettajille sekä selkeiden toimintaohjeiden laatiminen varustamon lähtöselvittäjille erilaisten poikkeustilanteiden käsittelyyn.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Keskeisenä tietoperustana käytettiin kansainvälistä ISPS-säännöstöä, paikallista lainsäädäntöä sekä kirjallisuutta kulunvalvontajärjestelmistä ja rakenteellisesta turvallisuudesta. Prosessin kehittämisessä hyödynnettiin standardia SFS-EN ISO 9000:2015, prosessin kuvaamisen teoriassa Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan suositusta, ja riskienhallinnan perusteissa standardia SFS-ISO 31000:2018.
Työn toteutus aloitettiin heinäkuussa 2022 kartoittamalla aiemmin käytössä ollut kulunvalvontaprosessi, jonka jälkeen laadittiin prosessikuvaukset. Kun uusi kulunvalvontaprosessi oli kuvattu, tehtiin riskien arviointi mitä jos -menetelmällä. Työtä jatkettiin luomalla käyttöohjeet varustamolle kulunvalvontajärjestelmää varten, ja varustamon lähtöselvittäjiä koulutettiin paikan päällä järjestelmän käyttöön. Syyskuussa 2022 koulutusten jälkeen uusi kulunvalvontajärjestelmä otettiin käyttöön, ja sen toimivuutta tarkkailtiin strukturoidulla havainnoinnilla. Uuden kulunvalvontaprosessin toimivuutta selvitettiin puolistrukturoidulla haastattelulla lokakuussa 2022.
Kulunvalvontaprosessien keskeisimpinä eroina ovat uuden prosessin automatisointi ja vartijan roolin muuttuminen kulunvalvontaa suorittavasta toimijasta järjestelmänvalvojaksi. Uuden kulunvalvontaprosessin myötä turvallisuus lisääntyy suljetulla satama-alueella. Uusi prosessi myös vapauttaa vartijan aikaa alueellisen valvonnan tekemiseen. Kehittämisehdotuksiksi uudessa kulunvalvontaprosessissa tunnistettiin varautumissuunnitelman laatiminen sähkökatkojen varalle, tiedottaminen sääolojen aiheuttamista ongelmista ajoneuvojen kuljettajille sekä selkeiden toimintaohjeiden laatiminen varustamon lähtöselvittäjille erilaisten poikkeustilanteiden käsittelyyn.