3D-Maisemankuvan tekeminen valokuvista
Hartikainen, Antti (2022)
Lataukset:
Hartikainen, Antti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on 3D-maisemankuvan tekeminen valokuvista eli miten 3D-ympäristön te-keminen onnistuu katsomalla mallia digitaalisista valokuvista. Tekninen toteutus tapahtuu 3D-mallinnusohjelma Blenderillä ja renderöinti Unreal Engine-pelimoottorissa. Maisemakuvan lopputuloksen tulisi olla realistisen ja pelimäisen kuvan kaltainen.
Tutkimuksen referenssikuvina oli useasta eri kuvista katsottuna Slovenian Bledissä sijaitseva vuoristojärvi-alue, jonka keskipisteessä on saari, jolla sijaitsee kirkko ja muita rakennelmia. Tutkimuksessa käytettiin val-miita internetistä löytyviä tekstuureja ja hyödynnettiin mahdollisimman paljon Blenderin Add-onseja eli lisäosia.
Teoriaosuudessa kerrotaan keskeisiä työvaiheita 3D-maliinnusprosessista ja Unreal Enginen renderöinnistä. Työn käytännön osuudessa kerrotaan, miten maisemakuvan tekeminen onnistuu vaihe vaiheelta, alkaen kuvan valinnasta, maaston luomisesta, kasviston lisäämisestä, rakennelmien tekemisestä. Jälkikäsittely osuudessa kerrotaan renderöinnistä.
Lopputuloksena on, että 3D-maisemakuvan tekeminen onnistuu, mikäli kohteesta on runsaasti referenssejä ja tiedossa on mallinnettavan kohteen mittasuhteet. Kohteen sijainnilla ei ole väliä, mutta tekemistä voi helpottaa, jos kohteeseen pääsee esim. Google Street viewillä tai siitä löytyy drone-videoita.
Tutkimuksen referenssikuvina oli useasta eri kuvista katsottuna Slovenian Bledissä sijaitseva vuoristojärvi-alue, jonka keskipisteessä on saari, jolla sijaitsee kirkko ja muita rakennelmia. Tutkimuksessa käytettiin val-miita internetistä löytyviä tekstuureja ja hyödynnettiin mahdollisimman paljon Blenderin Add-onseja eli lisäosia.
Teoriaosuudessa kerrotaan keskeisiä työvaiheita 3D-maliinnusprosessista ja Unreal Enginen renderöinnistä. Työn käytännön osuudessa kerrotaan, miten maisemakuvan tekeminen onnistuu vaihe vaiheelta, alkaen kuvan valinnasta, maaston luomisesta, kasviston lisäämisestä, rakennelmien tekemisestä. Jälkikäsittely osuudessa kerrotaan renderöinnistä.
Lopputuloksena on, että 3D-maisemakuvan tekeminen onnistuu, mikäli kohteesta on runsaasti referenssejä ja tiedossa on mallinnettavan kohteen mittasuhteet. Kohteen sijainnilla ei ole väliä, mutta tekemistä voi helpottaa, jos kohteeseen pääsee esim. Google Street viewillä tai siitä löytyy drone-videoita.