Mies varjoja säestää : Oppimisprosessina musiikkinäytelmä
Tistelgren, Virva-Silva (2020)
Tistelgren, Virva-Silva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123287
Tiivistelmä
Taiteellisen ja toiminnallisen opinnäytetyöni ”Mies varjoja säestää” raportissa käydään läpi musiikki-näytelmän toteuttamista ja prosessin eri vaiheita. Musiikkinäytelmä toteutettiin Keski-Pohjanmaan konservatorion salissa 17.-18.3.2016.
Tämän opinnäytetyön tutkimuspohja on vahvasti kokemuksellinen. Opinnäytetyön yhtenä tärkeimmistä lähteistä käytettiin Heikki Salon Kahlekuningaslaji-teosta. Musiikkinäytelmän tekeminen oli minulle uusi ja hyvin opettavainen kokemus. Pääsin prosessin aikana oppimaan monia asioita, sillä toimin säveltäjänä, sanoittajana, sovittajana, käsikirjoittajana ja ohjaajana musiikkinäytelmässä. Näytelmässä oli mukana musiikin ja esittävän taiteen opiskelijoita sekä ammattinäyttelijä.
Musiikkinäytelmän aiheena oli kodittomuus. Musiikkinäytelmässä oli mukana eri tyylilajeja klassisesta musiikista kansanmusiikkiin, unohtamatta rock- ja popmusiikkia. Tavoitteena oli avata myös kuulijalle mahdollisuus uusiin kokemuksiin.
Opinnäytetyöni pohjautuu vahvasti kokemukselliseen oppimiseen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voin todeta, että työelämälähtöinen ja kokemuksellinen oppiminen on oiva tapa oppia ja saada lisää kokemusta. Musiikin ja teatterin keinoin voi käsitellä ajankohtaisia aiheita, kuten yhteiskunnan epä-kohtia ja musiikkinäytelmän tekeminen kehitti minua muusikkona.
Tämän opinnäytetyön tutkimuspohja on vahvasti kokemuksellinen. Opinnäytetyön yhtenä tärkeimmistä lähteistä käytettiin Heikki Salon Kahlekuningaslaji-teosta. Musiikkinäytelmän tekeminen oli minulle uusi ja hyvin opettavainen kokemus. Pääsin prosessin aikana oppimaan monia asioita, sillä toimin säveltäjänä, sanoittajana, sovittajana, käsikirjoittajana ja ohjaajana musiikkinäytelmässä. Näytelmässä oli mukana musiikin ja esittävän taiteen opiskelijoita sekä ammattinäyttelijä.
Musiikkinäytelmän aiheena oli kodittomuus. Musiikkinäytelmässä oli mukana eri tyylilajeja klassisesta musiikista kansanmusiikkiin, unohtamatta rock- ja popmusiikkia. Tavoitteena oli avata myös kuulijalle mahdollisuus uusiin kokemuksiin.
Opinnäytetyöni pohjautuu vahvasti kokemukselliseen oppimiseen. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voin todeta, että työelämälähtöinen ja kokemuksellinen oppiminen on oiva tapa oppia ja saada lisää kokemusta. Musiikin ja teatterin keinoin voi käsitellä ajankohtaisia aiheita, kuten yhteiskunnan epä-kohtia ja musiikkinäytelmän tekeminen kehitti minua muusikkona.