Alle 3-vuotiaiden osallisuus varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa
Pietilä, Viivi (2022)
Pietilä, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123297
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoitus oli selvittää alle 3-vuotiaan lapsen osallisuuden toteutumista varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa Pohjois-Tapiolan päiväkodissa ja tuoda näkyväksi lasten osallisuuden toteutumista. Tavoitteena oli kehittää ja saada ideoita osallisuuden toteutumiseen erityisesti varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa. Opinnäytetyössä vastataan kysymykseen, miten ja millaisissa tilanteissa alle 3-vuotiaiden osallisuus näkyy varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa Pohjois-Tapiolan päiväkodissa. Pohjois-Tapiolan päiväkodissa kannustetaan tukemaan lasten osallisuutta ja tämä opinnäytetyö tukee omalta osaltaan tätä osallisuuden lisäämiseksi tehtävää työtä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty osallisuuden teoriaa varhaiskasvatuksessa sekä osallisuuden mittaamista. Osallisuuden käsitteisiin on liitetty myös negatiivisen ja positiivisen vapauden käsitteet. Opinnäytetyössä käsitellään myös varhaiskasvatuksen perustoimintoja, joissa alle 3-vuotiaiden osallisuutta havainnoidaan. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa käsitellään myös jonkin verran. Opinnäytetyön menetelminä on käytetty osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua, jotka voidaan määritellä laadullisiin tutkimusmenetelmiin.
Havainnoinneissa ilmeni monia osallisuuden toteutumisen hetkiä useissa tarkkailun kohteena olevissa varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa. Toisaalta monessa perustoiminnossa ei saatu yhtään osallisuushavaintoa. Voidaan kysyä, ovatko nämä hetket jostain syystä ilman osallisuutta vai eikö sitä vain huomata ja tunnisteta. Haastattelussa tuotiin esille osallisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksen arjessa alle 3-vuotiaiden kanssa arjessa pienin teoin esimerkkeinä kuvien käyttö ja herkkä havainnointi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty osallisuuden teoriaa varhaiskasvatuksessa sekä osallisuuden mittaamista. Osallisuuden käsitteisiin on liitetty myös negatiivisen ja positiivisen vapauden käsitteet. Opinnäytetyössä käsitellään myös varhaiskasvatuksen perustoimintoja, joissa alle 3-vuotiaiden osallisuutta havainnoidaan. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa käsitellään myös jonkin verran. Opinnäytetyön menetelminä on käytetty osallistuvaa havainnointia ja teemahaastattelua, jotka voidaan määritellä laadullisiin tutkimusmenetelmiin.
Havainnoinneissa ilmeni monia osallisuuden toteutumisen hetkiä useissa tarkkailun kohteena olevissa varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa. Toisaalta monessa perustoiminnossa ei saatu yhtään osallisuushavaintoa. Voidaan kysyä, ovatko nämä hetket jostain syystä ilman osallisuutta vai eikö sitä vain huomata ja tunnisteta. Haastattelussa tuotiin esille osallisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksen arjessa alle 3-vuotiaiden kanssa arjessa pienin teoin esimerkkeinä kuvien käyttö ja herkkä havainnointi.
