Hoivakotijohtajien kokemuksia Insights Discovery -menetelmän käytön vaikutuksista esihenkilötyöhön
Luukkanen, Tanja (2022)
Luukkanen, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123407
Tiivistelmä
Esihenkilöiden vuorovaikutustaidoilla on keskeinen merkitys organisaatiossa, sillä ihmisten johtaminen perustuu vuorovaikutukseen. Esihenkilöt tarvitsevat hyvää itsetuntemusta, jotta pystyvät hallitsemaan itsensä jokaisessa vuorovaikutustilanteessa. Toimivilla vuorovaikutustaidoilla esihenkilö pystyy johtamaan työyhteisöään tehokkaasti ja vaikuttamaan merkittävästi työyhteisön hyvinvointiin ja organisaation menestykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Attendo Oy:n hoivakotijohtajien kokemuksia Insights Discovery -menetelmän vaikutuksista esihenkilötyöhön. Sähköisen kyselyn avulla selvitettiin, onko Insights Discovery -menetelmä lisännyt minätietoisuutta ja muiden ihmisten erilaisuuden ymmärtämistä ja onko näistä ollut apua vuorovaikutustilanteisiin. Vastausten analysointiin ja luokitteluun hyödynnettiin webropol-raportointityökalua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Insights Discovery -menetelmällä on mahdollista kehittää esihenkilöiden minätietoisuutta, johtamistaitoja ja vuorovaikutustilanteiden ymmärtämistä. Työyhteisöissä menetelmän käyttöönottamisen uskottaisiin parantavan työilmapiiriä, joten menetelmästä toivottiin lisäkoulutusta ja laajentamista työyhteisöihin. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää Insights Discovery -menetelmän lisäkoulutuksen merkitystä esihenkilöille, työyhteisöiden kokemuksia ja näiden vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen. The interaction skills of managers play a crucial role in organizations, since managing people is based on interaction. Managers need to have a good sense of self-knowledge to be able to control themselves in every interaction. With good interaction skills, managers can lead the work community effectively and make a significant contribution to the well-being of the entire work community and the success of the organisation.
The purpose of the thesis was to study the experiences of Attendo Ltd nursing home managers about using the Insights Discovery method in managerial work. An electronic questionnaire was used to explore if the Insights Discovery method had increased managers’ self-knowledge, managerial skills and if it had helped them to understand different interaction situations better. The Webropol reporting tool was used to analyse and categorise the responses.
Based on the results of the thesis, the Insights Discovery method can be used to develop the managers’ self-consciousness, managerial skills and understanding of interaction situations. The introduction of the Insights Discovery method was seen as potential way for enhancing the work atmosphere in work communities and thus further and more extensive training was requested regarding the use of the method also in work communities. Further studies could explore the significance of further training on the Insights Discovery method for managers as well as the experiences of work communities and the effect on client satisfaction.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Attendo Oy:n hoivakotijohtajien kokemuksia Insights Discovery -menetelmän vaikutuksista esihenkilötyöhön. Sähköisen kyselyn avulla selvitettiin, onko Insights Discovery -menetelmä lisännyt minätietoisuutta ja muiden ihmisten erilaisuuden ymmärtämistä ja onko näistä ollut apua vuorovaikutustilanteisiin. Vastausten analysointiin ja luokitteluun hyödynnettiin webropol-raportointityökalua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Insights Discovery -menetelmällä on mahdollista kehittää esihenkilöiden minätietoisuutta, johtamistaitoja ja vuorovaikutustilanteiden ymmärtämistä. Työyhteisöissä menetelmän käyttöönottamisen uskottaisiin parantavan työilmapiiriä, joten menetelmästä toivottiin lisäkoulutusta ja laajentamista työyhteisöihin. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää Insights Discovery -menetelmän lisäkoulutuksen merkitystä esihenkilöille, työyhteisöiden kokemuksia ja näiden vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen.
The purpose of the thesis was to study the experiences of Attendo Ltd nursing home managers about using the Insights Discovery method in managerial work. An electronic questionnaire was used to explore if the Insights Discovery method had increased managers’ self-knowledge, managerial skills and if it had helped them to understand different interaction situations better. The Webropol reporting tool was used to analyse and categorise the responses.
Based on the results of the thesis, the Insights Discovery method can be used to develop the managers’ self-consciousness, managerial skills and understanding of interaction situations. The introduction of the Insights Discovery method was seen as potential way for enhancing the work atmosphere in work communities and thus further and more extensive training was requested regarding the use of the method also in work communities. Further studies could explore the significance of further training on the Insights Discovery method for managers as well as the experiences of work communities and the effect on client satisfaction.