Ryhmäytymisen tukeminen lapsiryhmässä : Harjoittelemalla sosiaalisia taitoja
Puranen, Noora (2019)
Puranen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223494
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lasten ryhmäytymistä ja sosiaalista koheesiota. Opinnäytetyö toteutettiin eräässä, yksityisessä päiväkodissa Keravalla, 3-5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Työn toiminnallisella osuudella haluttiin tukea sosiaalisten taitojen harjoittelua omissa pienryhmissä. Erityisesti tavoitteena oli lisätä lapsen ryhmään kuuluvuuden tunnetta, tehdä ryhmässä olo turvalliseksi ja ennaltaehkäistä kiusaamista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pohjautui Mannerheimin lastensuojeluliiton tekemään materiaaliin Reilusti ryhmässä, harjoittelemalla sosiaalisten taitojen taitureiksi, joka koostui vihkosesta sekä dvd:stä. Vihkonen sisälsi kaksitoista eri aihekokonaisuutta, joista valittiin ja muokattiin seitsemän, jättämällä joitain valmiita aihekokonaisuuksia pois tai yhdistelemällä niitä. Nämä aihekokonaisuudet käsiteltiin tutkien, taiteillen, liikkuen ja leikkien. Vihkosesta hyödynnettiin myös valmiita kysymyksiä, joiden avulla lasten kanssa käytiin valituista aiheista keskustelua. Keskustelujen pohjana käytettiin materiaaliin sisältyvää dvd- levyä, jolta katseltiin lasten kanssa lyhyitä videopätkiä. Valmiin materiaalin hyödyntämisen lisäksi käytettiin omia ideoita ja toteutuksia suunnitellusti sekä hetkessä syntyviä ideoita.
Teoriaosuus koostui varhaiskasvatuksen tehtävistä, sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, leikin merkityksestä, kiusaamisen ehkäisystä, yhteisöllisyydestä ja turvan tunteesta, liikunnasta ja taiteesta. Työssä oli kuvattiin ryhmäyttämistä sisältävät toimintatuokiot ja sisältöön vaikuttaneet valinnat. Teoriaosuudessa käytettiin alan kirjallisuutta, artikkeleita ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus pohjautui Mannerheimin lastensuojeluliiton tekemään materiaaliin Reilusti ryhmässä, harjoittelemalla sosiaalisten taitojen taitureiksi, joka koostui vihkosesta sekä dvd:stä. Vihkonen sisälsi kaksitoista eri aihekokonaisuutta, joista valittiin ja muokattiin seitsemän, jättämällä joitain valmiita aihekokonaisuuksia pois tai yhdistelemällä niitä. Nämä aihekokonaisuudet käsiteltiin tutkien, taiteillen, liikkuen ja leikkien. Vihkosesta hyödynnettiin myös valmiita kysymyksiä, joiden avulla lasten kanssa käytiin valituista aiheista keskustelua. Keskustelujen pohjana käytettiin materiaaliin sisältyvää dvd- levyä, jolta katseltiin lasten kanssa lyhyitä videopätkiä. Valmiin materiaalin hyödyntämisen lisäksi käytettiin omia ideoita ja toteutuksia suunnitellusti sekä hetkessä syntyviä ideoita.
Teoriaosuus koostui varhaiskasvatuksen tehtävistä, sosiaalisten taitojen kehittymisen tukemisesta varhaiskasvatuksessa, leikin merkityksestä, kiusaamisen ehkäisystä, yhteisöllisyydestä ja turvan tunteesta, liikunnasta ja taiteesta. Työssä oli kuvattiin ryhmäyttämistä sisältävät toimintatuokiot ja sisältöön vaikuttaneet valinnat. Teoriaosuudessa käytettiin alan kirjallisuutta, artikkeleita ja verkkolähteitä.