Oppilaan sosiaalisen kiinnittymisen vahvistaminen kouluyhteisössä : rakennemalli luokanvalvojan työn tueksi
Kautiainen, Mari; Rinnetmäki, Iina (2022)
Kautiainen, Mari
Rinnetmäki, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123356
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille oppilaiden sosiaalisen kiinnittymisen merkitys yläkoulun luokkayhteisöissä. Huomion kiinnittäminen sosiaalisen kiinnittymisen vahvistamiseen tukee sekä oppilaiden hyvinvointia, että edistää oppimista. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi tuusulalainen yhtenäiskoulu ja työn tarkoituksena oli tuottaa kouluyhteisön käyttöön uusi vuosikellomainen rakennemalli tukemaan yläkoulun luokanvalvojien ja oppilaiden kahdenvälisten suhteiden muodostumista.
Opinnäytetyön teoriatausta pohjautuu tutkimuskirjallisuuteen oppilaiden hyvinvointiin, oppimiseen ja kouluympäristössä viihtymiseen viitaten. Teoreettinen viitekehys kuvaa opinnäytetyön keskeiset käsitteet lasten ja nuorten sosioemotionaalisen kompetenssin ja sosiaalisen pääoman kehittymisestä, ryhmäkäyttäytymisestä luokassa sekä sosiaalisen ympäristön merkityksestä oppilaalle.
Laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina yksilö- ja pienryhmämuotoisesti. Toimeksiantajayhteisön havainnot sekä saatavilla olleet kirjoitetut dokumentit tukivat haastatteluaineistoja. Tutkimusaineiston analyysi suoritettiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysiä. Toimeksiantajan käyttöön yläkoulun luokanvalvojien työn tueksi kehitetty vuosikellomainen rakennemalli kohdennettiin vahvistamaan yhteisöllisyyttä sekä tukemaan tunne- ja kaveritaitojen oppimista luokkayhteisössä. Tutkimustulokset osoittivat oppilaiden ja koulun henkilöstön välisten tiiviiden suhteiden lisäävän kouluyhteisön hyvinvointia, vahvistavan oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja parantavan oppimistuloksia.
Aiheeseen liittyvää tutkimusta olisi syytä jatkaa suomalaiseen peruskoulujärjestelmään peilaten. Laajemmassa tutkimuksessa tulisi huomioida myös oppilaiden ja huoltajien näkökulma. Seuranta- ja jatkotutkimus tässä opinnäytetyössä kehitetylle rakennemallille tulisi tehdä parin - kolmen lukuvuoden kuluttua, jolloin sen vaikutus kouluyhteisön arkeen olisi arvioitavissa.
Asiasanat: kouluyhteisö, sosiaalinen kiinnittyminen, sosiaalinen ympäristö, yhteisöllisyys
Opinnäytetyön teoriatausta pohjautuu tutkimuskirjallisuuteen oppilaiden hyvinvointiin, oppimiseen ja kouluympäristössä viihtymiseen viitaten. Teoreettinen viitekehys kuvaa opinnäytetyön keskeiset käsitteet lasten ja nuorten sosioemotionaalisen kompetenssin ja sosiaalisen pääoman kehittymisestä, ryhmäkäyttäytymisestä luokassa sekä sosiaalisen ympäristön merkityksestä oppilaalle.
Laadullinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina yksilö- ja pienryhmämuotoisesti. Toimeksiantajayhteisön havainnot sekä saatavilla olleet kirjoitetut dokumentit tukivat haastatteluaineistoja. Tutkimusaineiston analyysi suoritettiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysiä. Toimeksiantajan käyttöön yläkoulun luokanvalvojien työn tueksi kehitetty vuosikellomainen rakennemalli kohdennettiin vahvistamaan yhteisöllisyyttä sekä tukemaan tunne- ja kaveritaitojen oppimista luokkayhteisössä. Tutkimustulokset osoittivat oppilaiden ja koulun henkilöstön välisten tiiviiden suhteiden lisäävän kouluyhteisön hyvinvointia, vahvistavan oppilaiden kouluun kiinnittymistä ja parantavan oppimistuloksia.
Aiheeseen liittyvää tutkimusta olisi syytä jatkaa suomalaiseen peruskoulujärjestelmään peilaten. Laajemmassa tutkimuksessa tulisi huomioida myös oppilaiden ja huoltajien näkökulma. Seuranta- ja jatkotutkimus tässä opinnäytetyössä kehitetylle rakennemallille tulisi tehdä parin - kolmen lukuvuoden kuluttua, jolloin sen vaikutus kouluyhteisön arkeen olisi arvioitavissa.
Asiasanat: kouluyhteisö, sosiaalinen kiinnittyminen, sosiaalinen ympäristö, yhteisöllisyys
