Videopelien pelaajan ja pelihahmon välinen suhde
Welling, Tuomas (2022)
Welling, Tuomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423846
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan videopelien pelaajan ja pelihahmon välistä suhdetta ja tämän vaikutusta pelaajan kokemukseen. Työ keskittyy tarinallisiin yksinpeleihin
ja pelihahmon rooliin pelin tarinassa, sekä pelihahmon suunnittelussa huomioitaviin, tavoiteltavasta pelikokemuksesta riippuviin yksityiskohtiin.
Pelihahmon luonteen merkitys pelaajan kokemukseen osoittautui riippuvan pitkälti pelin
genrestä ja tarinasta. Tarinaan keskittyvissä peleissä pelihahmo on pelaajan pääasiallinen kontakti pelin maailmaan, ja pelihahmon toteutus sekä mekaanisesti että tarinallisesti on ratkaisevassa roolissa pelikokemuksen luonnissa. Myös tarinaan vähemmän
keskittyvissä peleissä pelihahmon toteutus vaikuttaa pelikokemukseen merkittävästi,
erityisesti audiovisuaalisen ja pelimekaanisen suunnittelun kautta. Erityyppiset pelihahmot jaettiin työssä kategorioihin niiden tarinallisen roolin mukaan, ja jokaista kategoriaa
demonstroidaan esimerkein. Pelihahmon tarinallinen rooli on merkittävä osa pelaajan
kokemusta ja siten tärkeä pelisuunnitteluun vaikuttava seikka.
Käytännön toteutuksessa luotiin Unreal Enginellä peli, jossa pelaajan ja pelihahmon välinen suhde on pelikokemuksen kriittisin osa-alue. Pelissä pelihahmo on tietoinen pelaajan läsnäolosta ja kontrollista, mutta tämän motiivit eroavat pelaajan omista. Näin pelaajan ja pelihahmon välillä vallitsee epäluottamuksen tila, ja pelaajan samaistuminen pelihahmoonsa poikkeaa merkittävästi tyypillisistä videopeleistä. This thesis studies the relationship between the player and the player character in video
games, and the impact of this relationship on the player experience. The thesis focuses
on single player games and the role of the player character in the story of the game, as
well as design aspects that should be observed when designing a player character.
The significance of the player character’s nature turned out to be mainly reliant on the
genre and story of the game. Especially in narrative-focused games the player character is the player’s main entry point into the game’s world and thus largely dictates the
player experience. Even in games with a lighter narrative focus the design and execution of the player character significantly affects the player experience via audiovisual
and mechanical design. Distinct types of player characters are categorized according to
their narrative roles, and each category is demonstrated with examples. The narrative
role of the player character is a major part of the player experience and thus an important aspect of game design.
In the demonstration game created on Unreal Engine, the interplay between the player
and the protagonist is the most important aspect of the gameplay experience. The
player character in the game is aware of the player’s presence and their control, and
their motives differ from the player’s own motives. This causes an atmosphere of distrust between the player and the player character, and the way the player relates to the
player character differs significantly from typical games.
ja pelihahmon rooliin pelin tarinassa, sekä pelihahmon suunnittelussa huomioitaviin, tavoiteltavasta pelikokemuksesta riippuviin yksityiskohtiin.
Pelihahmon luonteen merkitys pelaajan kokemukseen osoittautui riippuvan pitkälti pelin
genrestä ja tarinasta. Tarinaan keskittyvissä peleissä pelihahmo on pelaajan pääasiallinen kontakti pelin maailmaan, ja pelihahmon toteutus sekä mekaanisesti että tarinallisesti on ratkaisevassa roolissa pelikokemuksen luonnissa. Myös tarinaan vähemmän
keskittyvissä peleissä pelihahmon toteutus vaikuttaa pelikokemukseen merkittävästi,
erityisesti audiovisuaalisen ja pelimekaanisen suunnittelun kautta. Erityyppiset pelihahmot jaettiin työssä kategorioihin niiden tarinallisen roolin mukaan, ja jokaista kategoriaa
demonstroidaan esimerkein. Pelihahmon tarinallinen rooli on merkittävä osa pelaajan
kokemusta ja siten tärkeä pelisuunnitteluun vaikuttava seikka.
Käytännön toteutuksessa luotiin Unreal Enginellä peli, jossa pelaajan ja pelihahmon välinen suhde on pelikokemuksen kriittisin osa-alue. Pelissä pelihahmo on tietoinen pelaajan läsnäolosta ja kontrollista, mutta tämän motiivit eroavat pelaajan omista. Näin pelaajan ja pelihahmon välillä vallitsee epäluottamuksen tila, ja pelaajan samaistuminen pelihahmoonsa poikkeaa merkittävästi tyypillisistä videopeleistä.
games, and the impact of this relationship on the player experience. The thesis focuses
on single player games and the role of the player character in the story of the game, as
well as design aspects that should be observed when designing a player character.
The significance of the player character’s nature turned out to be mainly reliant on the
genre and story of the game. Especially in narrative-focused games the player character is the player’s main entry point into the game’s world and thus largely dictates the
player experience. Even in games with a lighter narrative focus the design and execution of the player character significantly affects the player experience via audiovisual
and mechanical design. Distinct types of player characters are categorized according to
their narrative roles, and each category is demonstrated with examples. The narrative
role of the player character is a major part of the player experience and thus an important aspect of game design.
In the demonstration game created on Unreal Engine, the interplay between the player
and the protagonist is the most important aspect of the gameplay experience. The
player character in the game is aware of the player’s presence and their control, and
their motives differ from the player’s own motives. This causes an atmosphere of distrust between the player and the player character, and the way the player relates to the
player character differs significantly from typical games.