Pelien mainonta mobiililaitteella
Pudassalo, Juha (2022)
Pudassalo, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423888
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerrottiin peleissä tapahtuvasta mainonnasta mobiililaitteella. Aineisto opinnäytetyö-tä varten kerättiin internetsivustoilta, jotka sisältävät tietoa mainoksista, jotka ovat peleissä sisäänrakennettuna. Tein tämän opinnäytetyön sitä tarkoitusta varten, että halusin kertoa mahdollisimman monelle pelaajalle ja mobiililaitteen käyttäjälle, miten mainokset toimivat mobiilialustalla pelejä pelattaessa.
Opinnäytetyössä kerrottiin, miten mainostus tapahtuu ja miten mobiililaitteella kannattaa toteuttaa mainonta. Työssä käsiteltiin pelaamisen ja mainostuksen suhdetta toisiinsa sekä eri ikäisten pelaajien eli pelaajakunnan mieltymyksiä mainoksiin mobiililaitetta käytettäessä. Työssä käsiteltiin myös mobiili-laitteen applikaatioita sekä niiden hyviä ja huonoja puolia. Opinnäytetyössä oli myös tietoa siitä, miten mobiililaitteen pelit vaikuttavat ihmisiin.
Teoriaosiossa kerrottiin mainostuksen algoritmeista sekä miten mainostus toimii käytännössä. Työtä varten tehtiin myös kymmenen kysymystä sisältävä kysely, jossa eri-ikäiset pelialan opiskelijat kertoi-vat mielipiteensä mobiilipelien mainonnasta. Kyselyn vastausten analysoinnissa hyödynnettiin myös tekijän henkilökohtaisia kokemuksia mobiilipelien maailmasta.
Tulokset kertoivat, että mobiililaitteella pelaaminen ja siitä saatujen mainostettujen tuotteiden mainonta on tehokasta. Kaikki kyselyyn vastanneista olivat kohdanneet mainoksen, oli se sitten mobiilipelissä tai internetselaimessa. Liiallinen mainosten pakottaminen pelaajalle on huono asia, koska se pilaa pelikokemuksen. Hyvänä asiana todettiin, että tietyistä mainoksista voi saada hyödykkeen peliä pelatessaan.
Johtopäätöksenä todettiin, että mobiililaitteet, kuten esimerkiksi älypuhelin tai tablet-tietokone, ovat hyviä mainonnan ja viestinnän keinoja. Eri-ikäiset ihmiset saavat verkostoitua toistensa kanssa pela-tessaan mobiililaitteella ja samalla pelaajakunta saa mainoksia uusista tuotteista ja palveluista. Kaiken-ikäisillä on mahdollisuus käyttää mobiililaitetta, kuten esimerkiksi nuorilla ja aikuisilla, mutta siinä on myös hyvät ja huonot puolensa. Mainokset on kohdennettu ikäryhmille, eli lapset eivät saa katsoa ai-kuisten mainoksia. Mainokset ovat pelinkehittäjille elintärkeitä, koska pelinkehittäjät saavat palkkaa, pelaajakunta saa lisää pelejä sekä internetiä mobiililaitteella katsonut kuluttaja saa tietää uusista tuot-teista lisää. Mobiilimainostaminen on tulevaisuutta kuluttajille ja yrityksille, vaikka käyttäjät eivät niistä aina pitäisikään.
Opinnäytetyössä kerrottiin, miten mainostus tapahtuu ja miten mobiililaitteella kannattaa toteuttaa mainonta. Työssä käsiteltiin pelaamisen ja mainostuksen suhdetta toisiinsa sekä eri ikäisten pelaajien eli pelaajakunnan mieltymyksiä mainoksiin mobiililaitetta käytettäessä. Työssä käsiteltiin myös mobiili-laitteen applikaatioita sekä niiden hyviä ja huonoja puolia. Opinnäytetyössä oli myös tietoa siitä, miten mobiililaitteen pelit vaikuttavat ihmisiin.
Teoriaosiossa kerrottiin mainostuksen algoritmeista sekä miten mainostus toimii käytännössä. Työtä varten tehtiin myös kymmenen kysymystä sisältävä kysely, jossa eri-ikäiset pelialan opiskelijat kertoi-vat mielipiteensä mobiilipelien mainonnasta. Kyselyn vastausten analysoinnissa hyödynnettiin myös tekijän henkilökohtaisia kokemuksia mobiilipelien maailmasta.
Tulokset kertoivat, että mobiililaitteella pelaaminen ja siitä saatujen mainostettujen tuotteiden mainonta on tehokasta. Kaikki kyselyyn vastanneista olivat kohdanneet mainoksen, oli se sitten mobiilipelissä tai internetselaimessa. Liiallinen mainosten pakottaminen pelaajalle on huono asia, koska se pilaa pelikokemuksen. Hyvänä asiana todettiin, että tietyistä mainoksista voi saada hyödykkeen peliä pelatessaan.
Johtopäätöksenä todettiin, että mobiililaitteet, kuten esimerkiksi älypuhelin tai tablet-tietokone, ovat hyviä mainonnan ja viestinnän keinoja. Eri-ikäiset ihmiset saavat verkostoitua toistensa kanssa pela-tessaan mobiililaitteella ja samalla pelaajakunta saa mainoksia uusista tuotteista ja palveluista. Kaiken-ikäisillä on mahdollisuus käyttää mobiililaitetta, kuten esimerkiksi nuorilla ja aikuisilla, mutta siinä on myös hyvät ja huonot puolensa. Mainokset on kohdennettu ikäryhmille, eli lapset eivät saa katsoa ai-kuisten mainoksia. Mainokset ovat pelinkehittäjille elintärkeitä, koska pelinkehittäjät saavat palkkaa, pelaajakunta saa lisää pelejä sekä internetiä mobiililaitteella katsonut kuluttaja saa tietää uusista tuot-teista lisää. Mobiilimainostaminen on tulevaisuutta kuluttajille ja yrityksille, vaikka käyttäjät eivät niistä aina pitäisikään.