Yksinyrittäjän somemarkkinoinnilla kasvua liiketoimintaan
Saarela, Jenna (2022)
Saarela, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää kauneusalalla yksinyrittäjän sosiaalisen median hyväksikäyttöä markkinoinnissa. Yrittäjä on toiminut kolme vuotta yrittäjänä. Tarkoitus on miettiä kehitysideoita ja miten markkinointia pystyisi parantamaan. Tarkoituksena on myös tarkastella yrittäjän yritysmuotoa ja miettiä onko tarpeen tulevaisuudessa muuttaa yritysmuotoa. Liiketoimintasuunnitelma on järkevä tehdä, niin ajallisella kuin taloudellisella kannalla.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen on käytetty liiketalouden kirjallisuutta, artikkeleita sekä suhdanne ja toimiala raporttia palvelu kohtaisesti. Kirjallisuuden etsintään on käytetty kirjastoa, nettikirjallisuutta sekä lehtiartikkeleita. Teorian etsiminen lähti googlettamalla uusimpia kirjoja perustuen markkinointiin ja sitä kautta alkamaan tutustumaan teoriaan. Erilaisia liiketalouteen keskittyvistä blogeista löytyi myös hyviä kirja vinkkejä, joihin tutustuin. Etsin myös artikkeleita, joissa oli viitattu markkinointi kirjoihin. Jos artikkeli herätti mielenkiintoa, tutustuin kirjaan. Eniten tutkittiin teoriaa, jossa oli markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median markkinointi kanavaa miettiessä oli monta vaihetta. Piti aloittaa tutustuminen perusteellisesti, mitä palveluja on olemassa. Ja mitkä ovat palvelujen käyttö tarkoitukset. Tärkeintä näissä oli kiinnittää huomioita missä saman alan yrittäjät mainostavat. Lisäksi teimme SWOT-analyysin sekä kilpailija-analyysin yrittäjälle. Sosiaalisen median – sivun rakentamiseen tehtiin aikataulu, mutta myös julkaisuille tehtiin aika-taulua. Materiaali kerättiin valmiiksi, jotta sitä voi hyödyntää julkaisuissa myöhemmin. Materiaaleina toimii yrittäjän omat kuvat töistään.
Sosiaalisen median työkaluksi valikoitui Instagram, joka osoittautui parhaimmaksi vaihtoehdoksi toimeksiantajalle. Instagramin hyöty oli parempi, kuin vertailtavissa vaihtoehdoissa. Toimeksiantaja sai toimivan tavan markkinoida yritystään sekä jatkoon hyvät ohjeet.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen on käytetty liiketalouden kirjallisuutta, artikkeleita sekä suhdanne ja toimiala raporttia palvelu kohtaisesti. Kirjallisuuden etsintään on käytetty kirjastoa, nettikirjallisuutta sekä lehtiartikkeleita. Teorian etsiminen lähti googlettamalla uusimpia kirjoja perustuen markkinointiin ja sitä kautta alkamaan tutustumaan teoriaan. Erilaisia liiketalouteen keskittyvistä blogeista löytyi myös hyviä kirja vinkkejä, joihin tutustuin. Etsin myös artikkeleita, joissa oli viitattu markkinointi kirjoihin. Jos artikkeli herätti mielenkiintoa, tutustuin kirjaan. Eniten tutkittiin teoriaa, jossa oli markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median markkinointi kanavaa miettiessä oli monta vaihetta. Piti aloittaa tutustuminen perusteellisesti, mitä palveluja on olemassa. Ja mitkä ovat palvelujen käyttö tarkoitukset. Tärkeintä näissä oli kiinnittää huomioita missä saman alan yrittäjät mainostavat. Lisäksi teimme SWOT-analyysin sekä kilpailija-analyysin yrittäjälle. Sosiaalisen median – sivun rakentamiseen tehtiin aikataulu, mutta myös julkaisuille tehtiin aika-taulua. Materiaali kerättiin valmiiksi, jotta sitä voi hyödyntää julkaisuissa myöhemmin. Materiaaleina toimii yrittäjän omat kuvat töistään.
Sosiaalisen median työkaluksi valikoitui Instagram, joka osoittautui parhaimmaksi vaihtoehdoksi toimeksiantajalle. Instagramin hyöty oli parempi, kuin vertailtavissa vaihtoehdoissa. Toimeksiantaja sai toimivan tavan markkinoida yritystään sekä jatkoon hyvät ohjeet.