Eettinen markkinointi Suomessa
Fogelberg, Daniel (2022)
Fogelberg, Daniel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323774
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisessa tilanteessa eettinen markkinointi oli Suomessa tutkimustyötä tehtäessä tilanteessa. Tutkimustyön tarkoituksena oli selvittää eettisesti hyvän tavan mukaisia toimintamalleja markkinoinnissa onnistumiseen markkinointisääntöjen, normatiivisen etiikan ja yleisen yhteiskunnallisen mielipiteen perusteella. Markkinoinnin eettistä tilannetta tutkittiin kahden esimerkkimainoskampanjan kautta, jotka olivat Perussuomalaisten vaali-kampanja ja Sanoma Media Finlandin mainoskampanja vuodelta 2021. Tutkimustyön tavoitteena oli antaa kaikille markkinointia harjoittaville organisaatioille työvälineitä markkinoinnissa onnistumiseen eettisestä näkökulmasta, jotta yritykset välttäisivät yritysimagon ja liiketoiminnan kärsimisen lisäksi tavallisten ihmisten loukkaamisen ja suututtamisen.
Tutkimustyön tieteellisessä viitekehyksessä paneuduttiin yleisesti markkinointiin ja markkinointiviestinnän keinoihin ja käsiteltiin, mitä lainsäädäntöön oli säädetty markkinoinnin kohdistuessa kuluttajiin eettisestä näkökulmasta. Viitekehyksessä syvennyttiin eettiseen markkinointiin eettisten teorioiden, markkinointia sääntelevän tahojen ja viestinnän yhteiskunnallisen vastuun osalta. Tutkimus-työ toteutettiin empiirisesti kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin laadullista otetta. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostitse aktiivisesti AMK-tutkintoa opiskelevien Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaraan, Otaniemen ja Tikkurilan kampuksen opiskelijoille. Yhteensä 331 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Kyselytutkimuksen aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä, sisällönanalyysia ja teemoittamista.
Tutkimustyön tulokset osoittivat, että Perussuomalaisten vaalikampanja oli hyvän tavan vastainen ja täten epäonnistunut, sillä se rikkoi markkinoinnin eettisiä sääntöjä ja oli ristiriidassa suhteessa teorioihin. Päinvastaisesti Sanoma Media Finlandin mainos oli eettisesti onnistunut, sillä mainos käsitteli ja käytti markkinointikeinojaan eettisen esimerkillisesti, kunnioittavasti ja vastuullisesti. Organisaatiot, jotka integroivat hyvän tavan mukaisen markkinointimoraalikoodiston ja kantavat yhteiskunnallisen vastuun markkinoidessaan, tulivat onnistumaan ja menestymään eettisessä markkinoinnissa. Tänä päivänä markkinoivat organisaatiot kiinnittivät yhä enemmän huomiota eettisiin näkökulmiin ja vaatimuksiin.
Tutkimustyön tieteellisessä viitekehyksessä paneuduttiin yleisesti markkinointiin ja markkinointiviestinnän keinoihin ja käsiteltiin, mitä lainsäädäntöön oli säädetty markkinoinnin kohdistuessa kuluttajiin eettisestä näkökulmasta. Viitekehyksessä syvennyttiin eettiseen markkinointiin eettisten teorioiden, markkinointia sääntelevän tahojen ja viestinnän yhteiskunnallisen vastuun osalta. Tutkimus-työ toteutettiin empiirisesti kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin laadullista otetta. Kyselytutkimus lähetettiin sähköpostitse aktiivisesti AMK-tutkintoa opiskelevien Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaraan, Otaniemen ja Tikkurilan kampuksen opiskelijoille. Yhteensä 331 opiskelijaa vastasi kyselyyn. Kyselytutkimuksen aineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä, sisällönanalyysia ja teemoittamista.
Tutkimustyön tulokset osoittivat, että Perussuomalaisten vaalikampanja oli hyvän tavan vastainen ja täten epäonnistunut, sillä se rikkoi markkinoinnin eettisiä sääntöjä ja oli ristiriidassa suhteessa teorioihin. Päinvastaisesti Sanoma Media Finlandin mainos oli eettisesti onnistunut, sillä mainos käsitteli ja käytti markkinointikeinojaan eettisen esimerkillisesti, kunnioittavasti ja vastuullisesti. Organisaatiot, jotka integroivat hyvän tavan mukaisen markkinointimoraalikoodiston ja kantavat yhteiskunnallisen vastuun markkinoidessaan, tulivat onnistumaan ja menestymään eettisessä markkinoinnissa. Tänä päivänä markkinoivat organisaatiot kiinnittivät yhä enemmän huomiota eettisiin näkökulmiin ja vaatimuksiin.