Vierailukokemuksen kartoitus Uspenskin katedraalilla
Ashitkov, Andron (2022)
Ashitkov, Andron
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423830
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Uspenskin katedraalin vierailukokemus ja oheispalvelut vierailijoiden näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi Helsingin Ortodoksinen Seurakunta (HOS). Vierailukokemusta ja oheispalveluita tutkittiin katedraalin perusaukioloaikoina. Jumalanpalvelusten vierailukokemusta ei käsitellä opinnäytetyössä. Tavoitteena oli kerätä HOS:lle tietoa Uspenskin katedraalin kävijäkunnasta, katedraalin vierailukokemuksesta ja oheispalveluista. Kerätyn tiedon pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia vierailukokemuksesta ja oheispalveluista. Tutkimuksen päämenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä vertailututkimusta.
Tutkimuksen kohderyhmä oli katedraalilla perusaukioloaikojen aikana käyvät vierailijat. Kohderyhmästä pyrittiin saamaan satunnainen otos. Otos hankittiin kyselylomakkeen avulla. Vastauksia kerättiin katedraalilla 24.4-17.7.2022 välisenä aikana. Lisäksi tehtiin vertailututkimus Uspenskin katedraalin ja vastaavien käyntikohteiden palveluista. Kyselytutkimus ja vertaisarviointi luotiin tietoperustan pohjalta. Tietoperusta rakentui uskontomatkailun motivaatiotekijöistä, kirkkojen olemuksesta käyntikohteina sekä vierailukokemukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusten tulosten perusteella Uspenskin katedraalin vierailukokemus oli pääasiallisesti positiivinen. Kehityskohteeksi vastausten perusteella nousi katedraalilla oppiminen, johon vaikutti se, että katedraalilla ei ollut riittävästi tietoa katedraalin kirkkotaiteesta (ikoneista). Vierailijat olivat kiinnostuneita katedraalin rakennukseen ja taiteeseen liittyvistä opastuksista. Vapaaehtoiselle sisäänpääsymaksulle vastausten perusteella vastaajat olisivat valmiina maksamaan sisäänpääsymaksun tukeakseen katedraalin toimintaa. Vertaisarvioinnin kautta selvisi myös, että katedraalin verkkosivuilla saatavilla oleva tieto ei ole samalla tasolla vertaisarvioitujen kirkkojen kanssa.
Tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia katedraalin vierailukokemuksen ja palvelujen kehittämiseen liittyen. Esimerkkeinä tästä olisi sähköisten opastusten hyödyntäminen vierailukokemuksen parantamisessa sekä katedraalilla paikan päällä oleva ikonikartta.
Tutkimuksen kohderyhmä oli katedraalilla perusaukioloaikojen aikana käyvät vierailijat. Kohderyhmästä pyrittiin saamaan satunnainen otos. Otos hankittiin kyselylomakkeen avulla. Vastauksia kerättiin katedraalilla 24.4-17.7.2022 välisenä aikana. Lisäksi tehtiin vertailututkimus Uspenskin katedraalin ja vastaavien käyntikohteiden palveluista. Kyselytutkimus ja vertaisarviointi luotiin tietoperustan pohjalta. Tietoperusta rakentui uskontomatkailun motivaatiotekijöistä, kirkkojen olemuksesta käyntikohteina sekä vierailukokemukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimusten tulosten perusteella Uspenskin katedraalin vierailukokemus oli pääasiallisesti positiivinen. Kehityskohteeksi vastausten perusteella nousi katedraalilla oppiminen, johon vaikutti se, että katedraalilla ei ollut riittävästi tietoa katedraalin kirkkotaiteesta (ikoneista). Vierailijat olivat kiinnostuneita katedraalin rakennukseen ja taiteeseen liittyvistä opastuksista. Vapaaehtoiselle sisäänpääsymaksulle vastausten perusteella vastaajat olisivat valmiina maksamaan sisäänpääsymaksun tukeakseen katedraalin toimintaa. Vertaisarvioinnin kautta selvisi myös, että katedraalin verkkosivuilla saatavilla oleva tieto ei ole samalla tasolla vertaisarvioitujen kirkkojen kanssa.
Tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotuksia katedraalin vierailukokemuksen ja palvelujen kehittämiseen liittyen. Esimerkkeinä tästä olisi sähköisten opastusten hyödyntäminen vierailukokemuksen parantamisessa sekä katedraalilla paikan päällä oleva ikonikartta.
