Digitaalisen markkinoinnin strateginen suunnittelu pk-yrityksessä, Case Leidenschaft Oy
Noreila, Johanna (2022)
Noreila, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112423875
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää mitä kaikkea digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuteen kuuluu, miten digitaalisen markkinoinnin strategia prosessi muodostuu nimenomaan b2b liiketoimintaa tekevälle pk-yritykselle. Digitaalisen markkinoinnin strategiaa päästiin myös konkreettisesti tekemään toimeksiantajalle, Leidenschaft Oy:lle. B2b, eli business to business, tarkoittaa palveluiden tai tuotteiden myyntiä yritykseltä toisille yrityksille. Pk-yrityksellä tarkoitetaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä.
Tutkimusaineiston keruuseen käytettiin avoimia haastatteluita, sekä erilaisia digitaalisia analytiikan ja toiminnanohjauksen työkaluja. Tietopohja koostuu sekä markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin teorioista, että tuoreemmista lähteistä, kuten blogit, podcastit ja artikkelit. Kehittämistyön tuotoksena saatiin toimeksiantajalle digitaalisen markkinoinnin strategia ja joitain taktisia tekoja viemään strategiaa käytännön tasolle. Tämän lisäksi opinnäytetyön tuottama tieto spesifioi tärkeitä huomioita pk-yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnittelua tekeville ja on näin toimeksiantajaa laajemminkin käytettävissä ja hyödynnettävissä oleva teos.
Kehitystyön viitekehyksenä käytettiin SOSTAC strategian suunnittelu-mallia, joka sisältää nykytilan arvioinnin sisäisesti ja ulkoisesti, tavoitteiden ja mittareiden määrittämisen, valintojen tekemisen, sekä arjen tason suunnitelman. Se ohjaa tekemään ylätason tutkimusta ja kartoittamaan ymmärrystä, sekä tekemään jo prosessin aikana konkreettisia tekoja ja auttaa viemään suunnitelmia ylätasolta arkeen. Case-yrityksen kanssa tehtiin yhteistyötä kehittämistyö osilta haastattelemalla markkinoinnin kanssa eniten työskenteleviä avainhenkilöitä, havainnoimalla nykyisiä, käytössä olevia, markkinoinnin työkaluja ja keinoja, sekä luotiin henkilöstön kanssa jo uusia työkaluja kehittämistyön edetessä, esimerkiksi someohjeet henkilöstölle syntyivät kehittämistyön aikana.
Opinnäytetyössä voitiin todeta, että SOSTAC-malli, sekä muut työssä esitetyt työkalut ja keinot sopivat yleispätevästi myös pk-yritysten käyttöön, kuitenkin huomioiden erilaisten resurssien rajaukset. Kehitystyö antaa perspektiiviä siihen mitä pk-yrityksen pitää miettiä digitaalisen markkinoinnin suunnittelun osilta ja antaa kokemusesimerkin siitä, miten tällainen prosessi etenee pk-yrityksessä.
Tutkimusaineiston keruuseen käytettiin avoimia haastatteluita, sekä erilaisia digitaalisia analytiikan ja toiminnanohjauksen työkaluja. Tietopohja koostuu sekä markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin teorioista, että tuoreemmista lähteistä, kuten blogit, podcastit ja artikkelit. Kehittämistyön tuotoksena saatiin toimeksiantajalle digitaalisen markkinoinnin strategia ja joitain taktisia tekoja viemään strategiaa käytännön tasolle. Tämän lisäksi opinnäytetyön tuottama tieto spesifioi tärkeitä huomioita pk-yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnittelua tekeville ja on näin toimeksiantajaa laajemminkin käytettävissä ja hyödynnettävissä oleva teos.
Kehitystyön viitekehyksenä käytettiin SOSTAC strategian suunnittelu-mallia, joka sisältää nykytilan arvioinnin sisäisesti ja ulkoisesti, tavoitteiden ja mittareiden määrittämisen, valintojen tekemisen, sekä arjen tason suunnitelman. Se ohjaa tekemään ylätason tutkimusta ja kartoittamaan ymmärrystä, sekä tekemään jo prosessin aikana konkreettisia tekoja ja auttaa viemään suunnitelmia ylätasolta arkeen. Case-yrityksen kanssa tehtiin yhteistyötä kehittämistyö osilta haastattelemalla markkinoinnin kanssa eniten työskenteleviä avainhenkilöitä, havainnoimalla nykyisiä, käytössä olevia, markkinoinnin työkaluja ja keinoja, sekä luotiin henkilöstön kanssa jo uusia työkaluja kehittämistyön edetessä, esimerkiksi someohjeet henkilöstölle syntyivät kehittämistyön aikana.
Opinnäytetyössä voitiin todeta, että SOSTAC-malli, sekä muut työssä esitetyt työkalut ja keinot sopivat yleispätevästi myös pk-yritysten käyttöön, kuitenkin huomioiden erilaisten resurssien rajaukset. Kehitystyö antaa perspektiiviä siihen mitä pk-yrityksen pitää miettiä digitaalisen markkinoinnin suunnittelun osilta ja antaa kokemusesimerkin siitä, miten tällainen prosessi etenee pk-yrityksessä.