Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tietoisuus- ja läsnäolotaitojen hyödyntäminen korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tukena : toiminnallinen opinnäytetyö

Hietamäki, Elina; Ketoviita, Nina; Partinen, Miia (2022)

 
Avaa tiedosto
Hietamaki_Ketoviita_Partinen.pdf (387.2Kt)
Lataukset: 


Hietamäki, Elina
Ketoviita, Nina
Partinen, Miia
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoisuus- ja läsnäolotaitoja hyödyntävä itsehoitomateriaali LAB-ammattikorkeakoulun ja LUT-yliopiston opiskelijoiden käyttöön. Kampukset ovat kansainvälisiä, joten toteutuksessa huomioitiin yhdenvertaisuus tuottamalla materiaalit sekä suomeksi että englanniksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa korkeakouluopiskelijoille keinoja vähentää stressiä sekä ahdistuneisuutta ja näin vahvistaa omaa mielen hyvinvointia tietoisuus- ja läsnäolotaitoja hyödyntävien harjoitteiden avulla.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin hyvinvointia ja syvennyttiin stressiin ja sen vaikutuksiin. Selvitimme mitä tietoisuus- ja läsnäolotaidot ovat, kuinka niitä voi harjoittaa ja mitä hyötyä niistä voi olla korkeakouluopiskelijoille. Teoriaosuuteen on käytetty kirjallisuutta sekä internetissä olevaa materiaalia monipuolisesti lähteinä.

Teoriaosuuden tarkastelussa käytettiin hyödyksi LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointikyselyä, jonka tulokset toivat ilmi korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia opintojen aikana (Hyvinvointikysely 2022).

Tuotos toteutettiin podcast-jaksoina, joiden teossa hyödynnettiin kirjallisuutta sekä internetissä olevia materiaaleja. Podcast- jaksot äänitettiin itse käyttäen Audacity-ohjelmaa ja hyödyntämällä omia verkostoja lukijoissa.
 
The purpose of this thesis was to produce self-help material for students of LAB University of Applied Sciences and LUT University to improve their wellbeing by using mindfulness skills. Because the two campuses are international, the material was produced in both Finnish and English. The aim of the thesis was to provide higher education students with the tools to reduce stress and anxiety, and consequently strengthen their mental wellbeing with the help of mindfulness exercises.

Wellbeing was studied, and stress and its effects were investigated. The definition of mindfulness, its practises and the benefits for the students were researched.

Multiple different kinds of references in the form of books, videos, and other material from the internet were used as sources. Also, the wellbeing survey by LAB University of Ap-plied Sciences and LUT University was used as a reference (Hyvinvointikysely 2022).

Podcast was chosen as the format for the self-help material. The recording and editing of the podcast were carried out by using the open-source audio editing software Audacity, and the readers of the English podcasts were acquaintances of the writers of the thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste