Vuoropohjaisen ja taktisen lähitaistelusysteemin perussääntöjen suunnittelu, pelitestaus ja hyökkäys-puolustusmekaniikan iteraatio
Lamberg, Saku Valtteri (2022)
Lamberg, Saku Valtteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524028
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli vuoropohjaisen ja taktisen lähitaistelusysteemin perussääntöjen suunnittelu, pelitestaus ja iteraatio. Opinnäytetyöni käsitteli pelimekaniikka- ja systeemipelisuunnittelua. Laadin taiste-lusysteemin suunnittelufilosofian perehtymällä pelisuunnittelukirjallisuuteen ja analysoimalla suunnittele-maani taistelusysteemiä muistuttavia videopelien taistelusysteemejä. Pitkän pelitestaus- ja iteraatioproses-sin seurauksena syntyivät taistelusysteemin säännöt ja videopeliprototyyppi, jolla toteutin pelitestausta ihmispelaajia vastaan. Pelitestausprosessi oli dokumentoitu ja järjestelmällinen, ja sen yhteydessä keräsin jokaisesta pelatusta ottelusta palautetta pelitestaukseen osallistuneilta pelaajilta palautelomakkeella. Lisäksi videopeliprototyyppi keräsi otteluista tietokantaan tallennettua analytiikkaa ottelun tapahtumista.
Dokumentoitu pelitestausprosessi koostui kahdesta osasta: iteraatiokierroksesta ja validointivaiheesta, joi-hin molempiin kuului yhteensä 35 pelattua ottelua. Analysoin otteluista kerätyn datan tarkkaan ja toteutin taistelusysteemin hyökkäys-puolustusmekaniikkaan kohdistunutta iteraatiota.
Asetin opinnäytetyöni alussa tutkimusongelman ja suunnittelutavoitteet, jotka ohjasivat koko pelisuunnitte-luprosessia. Tutkimusongelma ja suunnittelutavoitteet toimivat erinomaisena suunnittelufilosofiana läpi koko opinnäytetyöprosessin, ja työni lopputulokset vastasivat tutkimusongelman ja suunnittelutavoitteiden periaatteisiin hyvin. Työni lopputulokset osoittivat, että taistelusysteemiä, ja erityisesti sen tapapainoisuut-ta, on mahdollista parantaa merkittävästi pelitestaus- ja iteraatioprosessilla. Työni lopputulokset osoittivat, että jopa opiskelijan on mahdollista suunnitella viihdyttävää pelattavaa tarjoava, toimiva, emergentti, no-peatempoinen ja taitopohjainen taistelusysteemi, jossa on vain vähän sattumapohjaista epävarmuusmeka-niikkaa ja joka tuo uudenlaisia ja omaperäisiä pelimekaanikoita taktisten ja vuoropohjaisten taistelusystee-mien lajityyppiin.
Työn lopputuloksena syntyi videopeliprototyyppi, jossa perustason säännöt ja pelattavuus toteutuivat tyy-dyttävällä tavalla. Videopeliprototyyppi sai osakseen pelitestaukseen osallistuneilta pelaajilta pääasiassa erinomaista palautetta, ja useat pelinkehitystä tuntevat pelaajat kommentoivat, että taistelusysteemillä olisi kaupallista potentiaalia jonkinlaisen strategiapelin taistelusysteeminä.
Dokumentoitu pelitestausprosessi koostui kahdesta osasta: iteraatiokierroksesta ja validointivaiheesta, joi-hin molempiin kuului yhteensä 35 pelattua ottelua. Analysoin otteluista kerätyn datan tarkkaan ja toteutin taistelusysteemin hyökkäys-puolustusmekaniikkaan kohdistunutta iteraatiota.
Asetin opinnäytetyöni alussa tutkimusongelman ja suunnittelutavoitteet, jotka ohjasivat koko pelisuunnitte-luprosessia. Tutkimusongelma ja suunnittelutavoitteet toimivat erinomaisena suunnittelufilosofiana läpi koko opinnäytetyöprosessin, ja työni lopputulokset vastasivat tutkimusongelman ja suunnittelutavoitteiden periaatteisiin hyvin. Työni lopputulokset osoittivat, että taistelusysteemiä, ja erityisesti sen tapapainoisuut-ta, on mahdollista parantaa merkittävästi pelitestaus- ja iteraatioprosessilla. Työni lopputulokset osoittivat, että jopa opiskelijan on mahdollista suunnitella viihdyttävää pelattavaa tarjoava, toimiva, emergentti, no-peatempoinen ja taitopohjainen taistelusysteemi, jossa on vain vähän sattumapohjaista epävarmuusmeka-niikkaa ja joka tuo uudenlaisia ja omaperäisiä pelimekaanikoita taktisten ja vuoropohjaisten taistelusystee-mien lajityyppiin.
Työn lopputuloksena syntyi videopeliprototyyppi, jossa perustason säännöt ja pelattavuus toteutuivat tyy-dyttävällä tavalla. Videopeliprototyyppi sai osakseen pelitestaukseen osallistuneilta pelaajilta pääasiassa erinomaista palautetta, ja useat pelinkehitystä tuntevat pelaajat kommentoivat, että taistelusysteemillä olisi kaupallista potentiaalia jonkinlaisen strategiapelin taistelusysteeminä.