Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yritykselle Valokuvaaja Anni Emilia
Latvala, Anni (2022)
Latvala, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524116
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, eli porilaiselle valokuvausalan yritys Valokuvaaja Anni Emilialle. Toimeksiantaja koki, ettei yrityksen sosiaalisen median markkinointi ollut tarpeeksi suunnitelmallista ja tehokasta, sillä markkinoinnin tulokset olivat heikkoja. Työn konkreettinen tuotos sisältää somekalenterin Instagram-tilin markkinointia varten sekä listauksen kehitysideoista toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointiin käytettäväksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median markkinoinnista strateginen, toimiva ja selkeä kokonaisuus, joka parantaa yrityksen markkinointia ja jonka seurauksena yrityksen Instagram-tilin näkyvyys, sitoutuneiden seuraajien määrä sekä asiakaskunta kasvavat.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin teorian osalta digitaalista markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia ja brändäystä. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, joten työ sisältää teoriaosuuden lisäksi myös toiminnallisen osuuden. Toiminnallinen osuus toteutettiin luomalla konkreettinen somekalenteri toimeksiantajan Instagram-tilin markkinoinnin tueksi, sekä listaus kehitysideoista sosiaalisen median markkinoinnin tehostamista varten. Somekalenteri ja kehitysideat pohjautuvat pitkälti opinnäytetyössä käsiteltyihin teorialähteisiin sekä tutkimusmenetelminä käytettyjen SWOT-analyysin ja benchmarkingin tuloksiin.
Työn konkreettiset tuotokset eli somekalenteri sekä kehitysideat sosiaalisen median markkinointiin koottiin opinnäytetyön viidenteen kappaleeseen. Toimeksiantajayritys otti heti sosiaalisen median markkinointisuunnitelman käyttöön ja viidennestä kappaleeseen kirjoitettiin myös yhteenveto uusien markkinointikeinojen tuloksista, jotka näkyivät jo ensimmäisen kuukauden jälkeen markkinointisuunnitelman käyttöönotosta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin teorian osalta digitaalista markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia ja brändäystä. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö, joten työ sisältää teoriaosuuden lisäksi myös toiminnallisen osuuden. Toiminnallinen osuus toteutettiin luomalla konkreettinen somekalenteri toimeksiantajan Instagram-tilin markkinoinnin tueksi, sekä listaus kehitysideoista sosiaalisen median markkinoinnin tehostamista varten. Somekalenteri ja kehitysideat pohjautuvat pitkälti opinnäytetyössä käsiteltyihin teorialähteisiin sekä tutkimusmenetelminä käytettyjen SWOT-analyysin ja benchmarkingin tuloksiin.
Työn konkreettiset tuotokset eli somekalenteri sekä kehitysideat sosiaalisen median markkinointiin koottiin opinnäytetyön viidenteen kappaleeseen. Toimeksiantajayritys otti heti sosiaalisen median markkinointisuunnitelman käyttöön ja viidennestä kappaleeseen kirjoitettiin myös yhteenveto uusien markkinointikeinojen tuloksista, jotka näkyivät jo ensimmäisen kuukauden jälkeen markkinointisuunnitelman käyttöönotosta.