Podcastien käyttö markkinoinnissa: minkälaiset yritykset mainostavat podcasteissa?
Eronen, Riia; (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ja havainnoida, minkälaista markkinointia podcasteissa toteutetaan, sekä tuoda ilmi, minkälaiset yritykset mainostavat podcasteissa.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu internetistä löydettyihin lähteisiin ja tutkimuksiin podcasteista ja niissä mainostamisesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytettiin havainnointia ja analyysimenetelmänä luokittelua. Tutkimuksen aineistoksi kerättiin kaupallisessa yhteistyössä tehtyjä podcast-jaksoja Spotifysta. Tutkimuksen aineistoon valitut podcast-jaksot esiteltiin työssä Spotify-palvelusta otettuina kuvakaappauksina.
Tutkimuksen tuloksista selviää, minkälaiset yritykset mainostavat podcasteissa ja mihin asiakkaan ostopolun vaiheeseen mainoksilla mahdollisesti tähdätään. Tutkimuksen aineisto luokiteltiin yhteistyön ominaispiirteiden sekä tunnistettavuuden mukaan luokkiin Brändin tunnettuus ja Ostopäätös. Brändin tunnettuuden kasvattamisen voi tulkita yhteistyöjaksossa siitä, että yrityksestä ja sen brändistä keskustellaan vapaamuotoisesti tuomalla yritys esille jakson edetessä. Ostopäätökseen tähtäävät yhteistyöt tarjoavat usein alennuskoodia yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.
Työn tulosten mukaan voidaan todeta, että podcasteissa markkinointi sopii verkossa toimiville organisaatioille. Jatkossa tätä aihepiiriä voisi tutkia opinnäytetyössä siitä näkökulmasta, miten kannattavaa podcasteissa markkinointi on.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu internetistä löydettyihin lähteisiin ja tutkimuksiin podcasteista ja niissä mainostamisesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonhankintamenetelmänä käytettiin havainnointia ja analyysimenetelmänä luokittelua. Tutkimuksen aineistoksi kerättiin kaupallisessa yhteistyössä tehtyjä podcast-jaksoja Spotifysta. Tutkimuksen aineistoon valitut podcast-jaksot esiteltiin työssä Spotify-palvelusta otettuina kuvakaappauksina.
Tutkimuksen tuloksista selviää, minkälaiset yritykset mainostavat podcasteissa ja mihin asiakkaan ostopolun vaiheeseen mainoksilla mahdollisesti tähdätään. Tutkimuksen aineisto luokiteltiin yhteistyön ominaispiirteiden sekä tunnistettavuuden mukaan luokkiin Brändin tunnettuus ja Ostopäätös. Brändin tunnettuuden kasvattamisen voi tulkita yhteistyöjaksossa siitä, että yrityksestä ja sen brändistä keskustellaan vapaamuotoisesti tuomalla yritys esille jakson edetessä. Ostopäätökseen tähtäävät yhteistyöt tarjoavat usein alennuskoodia yrityksen tuotteisiin tai palveluihin.
Työn tulosten mukaan voidaan todeta, että podcasteissa markkinointi sopii verkossa toimiville organisaatioille. Jatkossa tätä aihepiiriä voisi tutkia opinnäytetyössä siitä näkökulmasta, miten kannattavaa podcasteissa markkinointi on.