Markkinatutkimus ja kilpailija-analyysi apiterapeuttisesta kosmetiikasta – Case Beety Cosmetics Oy
Tunturi, Satu (2022)
Tunturi, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajien tietoisuutta, kiinnostusta ja aikaisempia kokemuksia apiterapeuttisesta kosmetiikasta. (Apiterapeuttinen kosmetiikka keskittyy hyödyntämään mehiläistuotteista saatavia raaka-aineita.) Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Beety Cosmetics Oy. Tavoitteena oli myös kartoittaa toimeksiantajan suurimmat kilpailijat Suomen markkinoilla. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa markkinatutkimus ja kilpailija-analyysi. Markkinatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja kilpailija-analyysin toteutuksessa hyödynnettiin benchmarkingia ja SWOT-analyysia. Opinnäytetyön tietoperusta rakentui apiterapeuttisen kosmetiikan, markkinatutkimuksen ja kilpailija-analyysin ympärille. Teoria käsitteli markkinatutkimuksen prosessia, sähköistä kyselylomaketta ja kilpailija-analyysimenetelmissä avattiin SWOT-analyysia ja benchmarkingia.
Kyselytutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa oli myös muutamia laadullisia kysymyksiä. Kysely toteutettiin sähköisesti Google Forms-lomakkeella ja lomaketta jaettiin Facebook-ryhmissä. Kyselyyn saatiin 60 vastausta. Kyselyn tuloksien mukaan lähes kukaan vastaajista ei ollut kuullut aikaisemmin apiterapeuttisesta kosmetiikasta eikä tiennyt mitä se tarkoitti. Tuloksista ilmeni kuitenkin myös kiinnostusta aihetta ja tuotteiden kokeilua kohtaan. Kilpailija-analyysissa määriteltiin toimeksiantajan kolme suurinta kilpailijaa ja näiden yrityksien ominaisuuksia vertailtiin. Lopuksi kerättyjen tietojen pohjalta annettiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia liittyen pääosin brändin saatavuuteen ja näkyvyyteen.
Kyselytutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa oli myös muutamia laadullisia kysymyksiä. Kysely toteutettiin sähköisesti Google Forms-lomakkeella ja lomaketta jaettiin Facebook-ryhmissä. Kyselyyn saatiin 60 vastausta. Kyselyn tuloksien mukaan lähes kukaan vastaajista ei ollut kuullut aikaisemmin apiterapeuttisesta kosmetiikasta eikä tiennyt mitä se tarkoitti. Tuloksista ilmeni kuitenkin myös kiinnostusta aihetta ja tuotteiden kokeilua kohtaan. Kilpailija-analyysissa määriteltiin toimeksiantajan kolme suurinta kilpailijaa ja näiden yrityksien ominaisuuksia vertailtiin. Lopuksi kerättyjen tietojen pohjalta annettiin toimeksiantajalle kehitysehdotuksia liittyen pääosin brändin saatavuuteen ja näkyvyyteen.
