Yhteisöllisyyden rakentaminen digimarkkinoinnin avulla
Lipponen, Heidi; Turpeinen, Liina (2022)
Lipponen, Heidi
Turpeinen, Liina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pohjoismaissa toimiva lemmikkieläinliike, josta käytetään alias-nimeä Lemmikkikauppa. Työn tavoitteena oli selvittää millainen sisältö luo yhteisöllisyyden tunnetta ja millä keinoin sitä voidaan rakentaa digitaalisen markkinoinnin avulla. Opinnäytetyössä selvitettiin, koetaanko Lemmikkikaupan tämänhetkinen sisältö yhteisöllisyyden tunnetta vahvistavaksi sekä millaisella sisällöllä yhteisöllisyyttä voitaisiin rakentaa paikasta riippumatta. Lisäksi tutkittiin mieltymyksiä kanavien suhteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehitysideoita yrityksen markkinointia varten, jotta siitä saataisiin yhteisöllisyyttä rakentavaa.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osio käsittelee markkinointia. Osiossa perehdytään markkinoinnin määritelmään ja vastuullisuuteen sekä syvennytään erityisesti digi- ja sisältömarkkinointiin. Käydään läpi näihin keskeisesti liittyviä käsitteitä, keinoja sekä hyötyjä. Tietoperustan toisessa osiossa käsitellään brändiä, sen merkitystä ja rakentamista. Viimeisessä tietoperustan osiossa tarkastellaan niin yhteisöä, yhteisöllisyyttä kuin brändiyhteisöäkin.
Lemmikkikaupan markkinoinnin nykytilan kartoittamiseksi suoritettiin sen markkinointipäällikölle laadullinen teemahaastattelu. Opinnäytetyössä toteutettu kyselytutkimus oli sekä määrällinen että laadullinen. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, koetaanko yrityksen tuottama tämänhetkinen sisältö yhteisöllisyyden tunnetta vahvistavana sekä saada tietoa siitä, millainen sisältö vahvistaisi kyseistä tunnetta. Kysely toteutettiin maksettuna mainontana 8.-18.9.2022 välisenä aikana sosiaalisessa mediassa.
Kaiken kaikkiaan kyselyyn saatiin 141 vastausta. Tutkielman myötä saatiin selville, että Lemmikkikaupan tämänhetkinen markkinointi on monelta osin sitä, mitä yhteisöllisyyttä luovalta markkinoinnilta kaivataan, mutta toisaalta aivan kaikki eivät kuitenkaan koe näin. Tutkielmassa saatiin selville lisäksi niitä tekijöitä, jotka lisäävät yhteisöllisyyden tunnetta ja sitouttavat yhteisöön sosiaalisessa mediassa. Näitä tekijöitä olivat vuorovaikutus, hyvä ilmapiiri, yhdistävät tekijät, yhteenkuuluvuuden tunne ja sisällön luonne. Kanavista saatiin selville, että suosituimpia olivat Internet, Facebook ja Instagram. Kehittämisehdotuksia annettiin kolme hyvin erilaista. Näitä olivat ”Lemmikkivanhemmat” -ryhmä Facebookiin, osallistava somekampanja ja rennot livelähetykset Facebook, Instagram ja TikTok-alustoilla.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osio käsittelee markkinointia. Osiossa perehdytään markkinoinnin määritelmään ja vastuullisuuteen sekä syvennytään erityisesti digi- ja sisältömarkkinointiin. Käydään läpi näihin keskeisesti liittyviä käsitteitä, keinoja sekä hyötyjä. Tietoperustan toisessa osiossa käsitellään brändiä, sen merkitystä ja rakentamista. Viimeisessä tietoperustan osiossa tarkastellaan niin yhteisöä, yhteisöllisyyttä kuin brändiyhteisöäkin.
Lemmikkikaupan markkinoinnin nykytilan kartoittamiseksi suoritettiin sen markkinointipäällikölle laadullinen teemahaastattelu. Opinnäytetyössä toteutettu kyselytutkimus oli sekä määrällinen että laadullinen. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, koetaanko yrityksen tuottama tämänhetkinen sisältö yhteisöllisyyden tunnetta vahvistavana sekä saada tietoa siitä, millainen sisältö vahvistaisi kyseistä tunnetta. Kysely toteutettiin maksettuna mainontana 8.-18.9.2022 välisenä aikana sosiaalisessa mediassa.
Kaiken kaikkiaan kyselyyn saatiin 141 vastausta. Tutkielman myötä saatiin selville, että Lemmikkikaupan tämänhetkinen markkinointi on monelta osin sitä, mitä yhteisöllisyyttä luovalta markkinoinnilta kaivataan, mutta toisaalta aivan kaikki eivät kuitenkaan koe näin. Tutkielmassa saatiin selville lisäksi niitä tekijöitä, jotka lisäävät yhteisöllisyyden tunnetta ja sitouttavat yhteisöön sosiaalisessa mediassa. Näitä tekijöitä olivat vuorovaikutus, hyvä ilmapiiri, yhdistävät tekijät, yhteenkuuluvuuden tunne ja sisällön luonne. Kanavista saatiin selville, että suosituimpia olivat Internet, Facebook ja Instagram. Kehittämisehdotuksia annettiin kolme hyvin erilaista. Näitä olivat ”Lemmikkivanhemmat” -ryhmä Facebookiin, osallistava somekampanja ja rennot livelähetykset Facebook, Instagram ja TikTok-alustoilla.