Kotimaisten vihannesten kausihinnoittelu
Halmesmäki, Riikka (2022)
Halmesmäki, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724301
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on syventyä kotimaisten kausivihannesten hinnoitteluun vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimuksen tuloksia pyritään hyödyntämään kasvisten ajankohtaisempaan hinnoitteluun sekä henkilökunnan tietotaidon kehittämiseen.
Tutkimustyö on aloitettua aihealueen valinnalla sekä tutkimuskysymysten luomisella. Tämän jälkeen on perehdytty tutkimuksen teoriapohjaan, teoreettista viitekehystä myötäillen. Ensimmäisessä vaiheessa toimeksiantajan keräämää materiaalia on analysoitu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkitut aineistot on koottu vuosien 2019—2021 toukokuun ja elokuun väliseltä ajalta, kolmesta eri tuoteryhmästä. Tutkimuksen toisessa vaiheessa on hyödynnetty kvalitatiivista tutkimus menetelmää asiantuntijahaastattelussa. Haastattelun kysymykset on johdettu kvantitatiivisen tutkimuksen havaintojen pohjalta, teoriapohjaan heijastellen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita säätilojen muutosten vaikutus tuoteryhmän 1 ja 2 hinnoitteluun ja myyntivolyymiin. Tuoteryhmän 3 hintojen ja myyntivolyymin suhde säätiloihin ei ollut yhtä selkeä, kuin kahdella muulla tutkittavalla tuoteryhmällä. Asiantuntija haastatteluiden vastaukset myötäilivät kvantitatiivisen tutkimuksen havaintoja sekä syvensi näkökantaa käytännön näkökulmasta.
Tutkimustyö on aloitettua aihealueen valinnalla sekä tutkimuskysymysten luomisella. Tämän jälkeen on perehdytty tutkimuksen teoriapohjaan, teoreettista viitekehystä myötäillen. Ensimmäisessä vaiheessa toimeksiantajan keräämää materiaalia on analysoitu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkitut aineistot on koottu vuosien 2019—2021 toukokuun ja elokuun väliseltä ajalta, kolmesta eri tuoteryhmästä. Tutkimuksen toisessa vaiheessa on hyödynnetty kvalitatiivista tutkimus menetelmää asiantuntijahaastattelussa. Haastattelun kysymykset on johdettu kvantitatiivisen tutkimuksen havaintojen pohjalta, teoriapohjaan heijastellen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita säätilojen muutosten vaikutus tuoteryhmän 1 ja 2 hinnoitteluun ja myyntivolyymiin. Tuoteryhmän 3 hintojen ja myyntivolyymin suhde säätiloihin ei ollut yhtä selkeä, kuin kahdella muulla tutkittavalla tuoteryhmällä. Asiantuntija haastatteluiden vastaukset myötäilivät kvantitatiivisen tutkimuksen havaintoja sekä syvensi näkökantaa käytännön näkökulmasta.