Kookengästä uudeksi brändiksi - Markkinointisuunnitelma Kenkätähdelle
Holmijoki, Jenni (2022)
Holmijoki, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824413
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma vuodelle 2022 jalkinealan vähittäiskaupalle Kenkätähti Oy:lle. Osakeyhtiö toimi sen perustamisvuodesta 2002 lähtien osana Keskon K-ryhmää ja Kookenkä-ketjua vielä vuoteen 2021, kunnes Kesko lopetti koko Kookenkä-ketjun. Raision Kauppakeskus Myllyssä sijainnut Kookenkä päätti jatkaa itsenäisenä yrityksenä osakeyhtiönsä nimellä. Yritykselle tuli tarve uudelle markkinointisuunnitelmalle vuodelle 2022 sekä pohjalle, jota se voi hyödyntää tulevina vuosina. 2022 markkinoinnin päätavoite on saada uusi Kenkätähti-brändinimi tunnetuksi yrityksen markkinointikanavia Facebookia ja Instagramia hyödyntäen. Opinnäytetyössä tuli ilmi sanomalehtimainonnan olevan kallista sen tuloksiin nähden, joten työn aihe haluttiin rajata pelkästään sosiaalisen median markkinointiin.
Toiminallisen opinnäytetyön raporttiosuus käsittelee markkinointiviestintää teoreettisella tasolla ja käytännöstä kerätyillä tiedoilla, jotka käyvät vuoropuhelua perustellen yrityksen markkinointiin liittyvät valinnat olemassa olevaan teoriatietoon pohjautuen. Kenkätähteä arvioitiin yritys- ja ympäristöanalyyseillä, jotta pystyttiin tekemään oikeanlaisia markkinointipäätöksiä yrityksen tarpeita ajatellen. Käytetyt analyysit olivat Business Model Canvas ja SWOT-analyysi. Työn toteutumiseksi, tarvittiin olemassa olevaa teoriatietoa markkinoinnin suunnittelusta sekä uutta käytännöstä kerättävää tietoa yrityksestä, joka kerättiin konsultaatiokeskusteluista. Koska toimeksiantaja oli perheyritys, oli mahdollista saada kattavasti tietoa yrityksestä. Toimin yrityksen markkinointivastaavana ja pääsen toteuttamaan suunnittelemani markkinoinnin myös käytännössä.
Opinnäytetyön raporttiosuus esittelee markkinointisuunnitelman eri vaiheet, mutta varsinainen markkinointisuunnitelma toimitettiin suoraan toimeksiantajalle sen esittämisen jälkeen. Tuotos sisältää yritysesittelyn, yritys- ja ympäristöanalyysit, markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet ja niiden mittarit sijoitettuna markkinoinnin vuosikelloon, joka on lohkottu 2022 vuoden kuukausiin ja päiviin sekä budjetin, maksuttoman markkinoinnin keinot, yhteenvedon ja loppusanat. Opinnäytetyön raporttiosuus on luettavissa vain Satakunnan ammattikorkeakoulun organisaation jäsenille.
Toiminallisen opinnäytetyön raporttiosuus käsittelee markkinointiviestintää teoreettisella tasolla ja käytännöstä kerätyillä tiedoilla, jotka käyvät vuoropuhelua perustellen yrityksen markkinointiin liittyvät valinnat olemassa olevaan teoriatietoon pohjautuen. Kenkätähteä arvioitiin yritys- ja ympäristöanalyyseillä, jotta pystyttiin tekemään oikeanlaisia markkinointipäätöksiä yrityksen tarpeita ajatellen. Käytetyt analyysit olivat Business Model Canvas ja SWOT-analyysi. Työn toteutumiseksi, tarvittiin olemassa olevaa teoriatietoa markkinoinnin suunnittelusta sekä uutta käytännöstä kerättävää tietoa yrityksestä, joka kerättiin konsultaatiokeskusteluista. Koska toimeksiantaja oli perheyritys, oli mahdollista saada kattavasti tietoa yrityksestä. Toimin yrityksen markkinointivastaavana ja pääsen toteuttamaan suunnittelemani markkinoinnin myös käytännössä.
Opinnäytetyön raporttiosuus esittelee markkinointisuunnitelman eri vaiheet, mutta varsinainen markkinointisuunnitelma toimitettiin suoraan toimeksiantajalle sen esittämisen jälkeen. Tuotos sisältää yritysesittelyn, yritys- ja ympäristöanalyysit, markkinoinnin tavoitteet, toimenpiteet ja niiden mittarit sijoitettuna markkinoinnin vuosikelloon, joka on lohkottu 2022 vuoden kuukausiin ja päiviin sekä budjetin, maksuttoman markkinoinnin keinot, yhteenvedon ja loppusanat. Opinnäytetyön raporttiosuus on luettavissa vain Satakunnan ammattikorkeakoulun organisaation jäsenille.