Uimahallien allasveden näytteenottoprosessin kehittäminen
Ahokas, Markku (2022)
Ahokas, Markku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten allasveden näytteenottoprosessin kehittämisessä voidaan hyödyntää prosessin mallintamista. Opinnäytetyöhön sisältyvässä kehityshankkeessa mallinnettiin allasveden näytteenottoprosessin nykytila ja selvitettiin, miten mallinnuksen avulla löydetään ne mahdollisuudet, joilla saavutetaan eri uimahallien näytteenottoprosessin harmonisointi sekä toiminnallisuuden että käytettävien laitteiden osalta parantaen asiakastyytyväisyyttä ja -turvallisuutta. Kehittämishankkeessa selvitettiin myös, millainen on uusi allasveden näytteenottoprosessi ja miten sitä voidaan kehittää.
Tietoperusta muodostui kirjallisuudesta, joka käsittelee prosessien käsitteitä, prosessien kuvauksia ja prosessien mallinnuksia. Prosessien tietoperustan kautta tavoitteena oli saada henkilökunta tiedostamaan prosessien ja prosessien eri osien ja toimintojen merkitys omaan työhön sekä kehittymään ammatillisesti prosessien hallintaan hyödyntäen tietoperustaa tutkimuskohteena olevan prosessin tarkastelussa.
Kehittämismenetelmänä käytettiin prosessien mallinnusta, joka toteutettiin kolmisivutekniikalla. Prosessien mallintaminen toteutettiin työpajatyöskentelynä yhteistyössä uimahallien henkilökunnan kanssa. Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, että allasveden näytteenottoprosessia mallintamalla voidaan tehostaa toimintaa ja parantaa asiakastyytyväisyyttä ja -turvallisuutta. Uudella näytteenottoprosessilla varmistetaan asiakaslähtöinen toiminta ja lisätään henkilöstön ymmärrystä prosessin toimivuudesta, hallinnasta ja oman roolin merkityksestä yhtenä prosessin osana.
Tietoperusta muodostui kirjallisuudesta, joka käsittelee prosessien käsitteitä, prosessien kuvauksia ja prosessien mallinnuksia. Prosessien tietoperustan kautta tavoitteena oli saada henkilökunta tiedostamaan prosessien ja prosessien eri osien ja toimintojen merkitys omaan työhön sekä kehittymään ammatillisesti prosessien hallintaan hyödyntäen tietoperustaa tutkimuskohteena olevan prosessin tarkastelussa.
Kehittämismenetelmänä käytettiin prosessien mallinnusta, joka toteutettiin kolmisivutekniikalla. Prosessien mallintaminen toteutettiin työpajatyöskentelynä yhteistyössä uimahallien henkilökunnan kanssa. Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, että allasveden näytteenottoprosessia mallintamalla voidaan tehostaa toimintaa ja parantaa asiakastyytyväisyyttä ja -turvallisuutta. Uudella näytteenottoprosessilla varmistetaan asiakaslähtöinen toiminta ja lisätään henkilöstön ymmärrystä prosessin toimivuudesta, hallinnasta ja oman roolin merkityksestä yhtenä prosessin osana.
