Kipuedukaatio alakouluikäisen kroonisen kivun hoidossa : informatiivinen juliste
Merinen, Ida; Ojapalo, Camilla; Tjukanov, Tiia (2022)
Merinen, Ida
Ojapalo, Camilla
Tjukanov, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624251
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten krooninen kipu on yleinen terveysongelma ja kroonisesta kivusta kärsivien lasten määrä on kasvanut merkittävästi 1990-luvulta lähtien. Lapsena koettu krooninen kipu lisää riskiä esimerkiksi psykologisille häiriöille ja kivun kroonistumiselle myös aikuisuudessa. Kivun pitkittymiseen vaikuttavat erilaiset fysiologiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät. Kipuedukaatiolla on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia kivun kokemisen ja kivun pitkittymisen ehkäisemisen kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä alakouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa tietoa pitkittyneestä kivusta sekä kivun synnystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda informatiivinen ja ytimekäs juliste auttamaan fysioterapeutteja selittämään kivun syntymistä ja pitkittymistä alakouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Opinnäytetyön tilaajana toimi lasten ja nuorten neurologian fysioterapeutti sekä toimeksiantajana Päijät-Sote.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Julisteen toteutuksessa hyödynnettiin konstruktivistista mallia. Tuotoksen suunnittelu ja toteutus etenivät konstruktivistisen mallin mukaisesti seitsemän eri vaiheen kautta. Tuotoksen kohderyhmänä olivat alakouluikäiset lapset sekä heidän vanhempansa.
Fysioterapeutit sekä muut terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää julistetta työssään kohdatessaan kroonisesti kipuilevia lapsiasiakkaita ja heidän vanhempiaan. Ammattilaiset voivat julisteen avulla kertoa kipukokemuksen muodostumisesta ja kivun pitkittymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä keskustella keinoista, joilla ehkäistään kivun kroonistumista. Chronic pain is a common health problem among children and youth and the number of children with chronic pain has grown significantly since the 1990s. Chronic pain in childhood increases, for example, the risk for psychological disorders and chronic pain in adulthood. Different kinds of physiological, psychic, and social factors affect the development of chronic pain. Pain education has been detected to have positive effects on experiencing pain as well as preventing chronic pain.
The goal of the thesis was to increase elementary school aged children and their parents’ awareness of chronic pain and the formation of pain. The aim of the thesis was to create an informative and concise poster to help physiotherapists in explaining the development of chronic pain for elementary school aged children and their parents. The thesis was produced in partnership with a physiotherapist of children’s neurology and the client was Päijät-Sote organization.
The thesis was implemented as a functional thesis. The constructivist model was used in the implementation of the poster. The creation and implementation of the work was progressed through seven phases. The product’s target groups were elementary school aged children and their parents.
The poster can be used by physiotherapists and other healthcare professionals at their work with children and their parents. These professionals can use the poster to tell their clients about the development of pain experience and factors that affect chronic pain. They can also talk with their clients about ways to prevent chronic pain with the help of the poster.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä alakouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa tietoa pitkittyneestä kivusta sekä kivun synnystä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda informatiivinen ja ytimekäs juliste auttamaan fysioterapeutteja selittämään kivun syntymistä ja pitkittymistä alakouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Opinnäytetyön tilaajana toimi lasten ja nuorten neurologian fysioterapeutti sekä toimeksiantajana Päijät-Sote.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Julisteen toteutuksessa hyödynnettiin konstruktivistista mallia. Tuotoksen suunnittelu ja toteutus etenivät konstruktivistisen mallin mukaisesti seitsemän eri vaiheen kautta. Tuotoksen kohderyhmänä olivat alakouluikäiset lapset sekä heidän vanhempansa.
Fysioterapeutit sekä muut terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää julistetta työssään kohdatessaan kroonisesti kipuilevia lapsiasiakkaita ja heidän vanhempiaan. Ammattilaiset voivat julisteen avulla kertoa kipukokemuksen muodostumisesta ja kivun pitkittymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä keskustella keinoista, joilla ehkäistään kivun kroonistumista.
The goal of the thesis was to increase elementary school aged children and their parents’ awareness of chronic pain and the formation of pain. The aim of the thesis was to create an informative and concise poster to help physiotherapists in explaining the development of chronic pain for elementary school aged children and their parents. The thesis was produced in partnership with a physiotherapist of children’s neurology and the client was Päijät-Sote organization.
The thesis was implemented as a functional thesis. The constructivist model was used in the implementation of the poster. The creation and implementation of the work was progressed through seven phases. The product’s target groups were elementary school aged children and their parents.
The poster can be used by physiotherapists and other healthcare professionals at their work with children and their parents. These professionals can use the poster to tell their clients about the development of pain experience and factors that affect chronic pain. They can also talk with their clients about ways to prevent chronic pain with the help of the poster.