Osakeyhtiö ja toiminimi aloittavan verkkokauppiaan näkökulmasta
Ivanova, Anfisa (2022)
Ivanova, Anfisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624214
Tiivistelmä
Verkkokauppojen suosio ja merkitys kaupankäynnissä on lisääntynyt voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Opinnäytetyön aihe syntyi tekijän omasta mielenkiinnosta yritysmuotoja ja verkkokauppoja kohtaan. Tilastojen mukaan suosituimmat yritysmuodot Suomessa ovat osakeyhtiö ja toiminimi.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida osakeyhtiön ja toiminimen ominaisuuksia sekä vertailla niitä keskenään, huomioida analyysin tulokset verkkokaupan perustamisessa ja tehdä päätökset yritysmuodon valinnasta. Ominaisuudet, joita tutkimuksessa tarkastellaan ovat: perustajien lukumäärät, perustamisvaatimukset, pääoman tarve, vastuukysymykset, yritysriskit, toiminnan jatkuvuus ja joustavuus, päätöksenteko, verotuskysymykset ja yrityksen lopettaminen.
Vastauksia tutkimuskysymyksiin pyrittiin selvittämään tekemällä verkkokysely. Kysely lähetettiin sähköpostiin 6 osakeyhtiöiden toimitusjohtajille ja 6 toiminimiyrittäjille. Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Avointen kysymysten avulla pyrittiin selvittämään yritysmuodon valintaan vaikuttavia tekijöitä, yrityksen perustamisvuosi ja motiiveja perustaa verkkokauppa. Suljetuilla kysymyksillä pyrittiin selvittämään kohderyhmän yrityksen perustamiskustannukset ja verkkokaupan ylläpitokustannukset.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida osakeyhtiön ja toiminimen ominaisuuksia sekä vertailla niitä keskenään, huomioida analyysin tulokset verkkokaupan perustamisessa ja tehdä päätökset yritysmuodon valinnasta. Ominaisuudet, joita tutkimuksessa tarkastellaan ovat: perustajien lukumäärät, perustamisvaatimukset, pääoman tarve, vastuukysymykset, yritysriskit, toiminnan jatkuvuus ja joustavuus, päätöksenteko, verotuskysymykset ja yrityksen lopettaminen.
Vastauksia tutkimuskysymyksiin pyrittiin selvittämään tekemällä verkkokysely. Kysely lähetettiin sähköpostiin 6 osakeyhtiöiden toimitusjohtajille ja 6 toiminimiyrittäjille. Kysely sisälsi avoimia ja suljettuja kysymyksiä. Avointen kysymysten avulla pyrittiin selvittämään yritysmuodon valintaan vaikuttavia tekijöitä, yrityksen perustamisvuosi ja motiiveja perustaa verkkokauppa. Suljetuilla kysymyksillä pyrittiin selvittämään kohderyhmän yrityksen perustamiskustannukset ja verkkokaupan ylläpitokustannukset.