Uudistamisehdotukset käyttökokemuksen ja ennakoinnin näkökulmista : case: TE-palvelujen asiantuntijan opas
Turunen, Heidi (2022)
Turunen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624231
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää uudistamisehdotuksia nykyiselle TE-palvelujen asiantuntijan oppaalle käyttökokemuksen ja ennakoinnin näkökulmista. Tarkoituksena oli kartoittaa minkälaisena työntekijät kokevat oppaan käyttökokemuksen, mitä asioita he haluavat oppaassa kehittää sekä mitä asioita oppaassa tulisi huomioida ennakoinnin kannalta.
Teoreettinen viitekehys koostui käyttökokemuksesta, käyttökokemuksen suunnittelusta, parhaan käyttökokemuksen elementeistä tutkijan luokittelun mukaan, tulevaisuuden digitaalisesta käyttökokemuksesta, ennakoinnista käsitteenä sekä osana TE-palveluja ja digitalisaatiosta ennakoinnin tukena. Tutkimuksen lähestymistapoina olivat konstruktiivinen tutkimus ja osittain laadullinen tutkimus. Tutkimusprosessi myötäili palvelumuotoilun tuplatimanttimallia ja tutkimus toteutui tulevaisuusmuotoilun viitekehyksessä. Aineistonkeruumenetelminä olivat Benchmarking-menetelmä, kyselytutkimus, Tulevaisuusverstas ja Dialoginen keskustelu –menetelmä sekä SWOT-analyysi. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin valmiita materiaaleja ja dokumentteja, joiden järjestämisen apuvälineenä käytettiin sisällönanalyysiä. Tässä opinnäytetyössä on käytetty sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä.
Tutkimuksen kautta löydettiin konkreettisia uudistamisehdotuksia TE-palvelujen asiantuntijan oppaalle käyttökokemuksen ja ennakoinnin näkökulmista. Tutkimus antoi organisaatiolle tutkimuksellista tietoa oppaan uudistamisehdotuksista henkilöstön näkökulmasta, vahvisti esimiesten näkemyksiä oppaan kehittämistarpeista sekä antoi tukea päätöksenteolle. TE-palvelujen asiantuntijan oppaan uudistamistyö aloitettiin opinnäytetyön aikana, joten organisaation esimiehet ja henkilöstö pitivät kehittämistyötä tärkeänä ja ajankohtaisena.
Teoreettinen viitekehys koostui käyttökokemuksesta, käyttökokemuksen suunnittelusta, parhaan käyttökokemuksen elementeistä tutkijan luokittelun mukaan, tulevaisuuden digitaalisesta käyttökokemuksesta, ennakoinnista käsitteenä sekä osana TE-palveluja ja digitalisaatiosta ennakoinnin tukena. Tutkimuksen lähestymistapoina olivat konstruktiivinen tutkimus ja osittain laadullinen tutkimus. Tutkimusprosessi myötäili palvelumuotoilun tuplatimanttimallia ja tutkimus toteutui tulevaisuusmuotoilun viitekehyksessä. Aineistonkeruumenetelminä olivat Benchmarking-menetelmä, kyselytutkimus, Tulevaisuusverstas ja Dialoginen keskustelu –menetelmä sekä SWOT-analyysi. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin valmiita materiaaleja ja dokumentteja, joiden järjestämisen apuvälineenä käytettiin sisällönanalyysiä. Tässä opinnäytetyössä on käytetty sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä.
Tutkimuksen kautta löydettiin konkreettisia uudistamisehdotuksia TE-palvelujen asiantuntijan oppaalle käyttökokemuksen ja ennakoinnin näkökulmista. Tutkimus antoi organisaatiolle tutkimuksellista tietoa oppaan uudistamisehdotuksista henkilöstön näkökulmasta, vahvisti esimiesten näkemyksiä oppaan kehittämistarpeista sekä antoi tukea päätöksenteolle. TE-palvelujen asiantuntijan oppaan uudistamistyö aloitettiin opinnäytetyön aikana, joten organisaation esimiehet ja henkilöstö pitivät kehittämistyötä tärkeänä ja ajankohtaisena.