Uuden työntekijän perehdyttämisprosessi lastensuojeluyksikössä
Aarnio, Tapani (2022)
Aarnio, Tapani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924906
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ja kehittää perehdytyksen prosessia ja merkitystä uutena työntekijänä Uudellamaalla sijaitsevassa lastensuojeluyksikössä, sekä laatia havainnoista ja kokemuksista kehittämisehdotuksia. Samalla päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö kuvaa lastensuojeluyksikössä työskentelyä. Lastensuojeluyksiköt ovat kodin ulkopuolisia sijoituspaikkoja kiireellisesti sijoitetuille lapsille tai nuorille. Toimintaa ohjaava laki on lastensuojelulaki.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuotoisesti. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä työskentelyä seurataan päivittäin ja viikon päätteeksi tiivistetään viikon kokemukset, sekä analysoidaan sitä lähdekirjallisuuteen pohjautuen, että pohditaan. Kymmenen viikon aikana ilmaantuneet tavoitteet perehdytyksessä olivat perehdytyslomakkeen läpikäynti, itsenäiseksi työntekijäksi ryhtymistä, lääkelaskuosaaminen, lakiosaaminen sekä teorian soveltaminen työhön. Työnantajalta kehittämistehtävää ei erikseen tullut.
Opinnäytetyön merkitys perustuu yleiseen hyödyllisyyteen ja tarpeeseen. Kyseisessä lastensuojeluyksikössä perehdyttämiseen tulisi vielä panostaa ja ottaa uudet työntekijät paremmin huomioon käyttämällä dialogisia viikkokeskusteluita, joiden avulla työntekijä voi oivaltaa ja oppia uutta työstään, seuraamalla hyvän perehdytyksen ohjeita sekä työskennellä työparin kanssa ensimmäisten viikkojen aikana, jolloin työpari pystyy tarkkailemaan ja antamaan palautetta uudelle työntekijälle työnlaadusta. Näin työntekijälle annetaan mahdollisuus tehdä virheitä kontrolloidussa tilanteessa.
Opinnäytetyö on kirjoitettu päiväkirjamuotoisesti. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä työskentelyä seurataan päivittäin ja viikon päätteeksi tiivistetään viikon kokemukset, sekä analysoidaan sitä lähdekirjallisuuteen pohjautuen, että pohditaan. Kymmenen viikon aikana ilmaantuneet tavoitteet perehdytyksessä olivat perehdytyslomakkeen läpikäynti, itsenäiseksi työntekijäksi ryhtymistä, lääkelaskuosaaminen, lakiosaaminen sekä teorian soveltaminen työhön. Työnantajalta kehittämistehtävää ei erikseen tullut.
Opinnäytetyön merkitys perustuu yleiseen hyödyllisyyteen ja tarpeeseen. Kyseisessä lastensuojeluyksikössä perehdyttämiseen tulisi vielä panostaa ja ottaa uudet työntekijät paremmin huomioon käyttämällä dialogisia viikkokeskusteluita, joiden avulla työntekijä voi oivaltaa ja oppia uutta työstään, seuraamalla hyvän perehdytyksen ohjeita sekä työskennellä työparin kanssa ensimmäisten viikkojen aikana, jolloin työpari pystyy tarkkailemaan ja antamaan palautetta uudelle työntekijälle työnlaadusta. Näin työntekijälle annetaan mahdollisuus tehdä virheitä kontrolloidussa tilanteessa.