Valmentava tiimityön kehittäminen etätyöyhteisössä
Pellikka, Katja (2022)
Pellikka, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924970
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli tiimityön kehittäminen etätyöyhteisössä valmentavaa johtamista hyödyntäen. Tarkoituksena oli löytää valmentavan johtamisen teoriasta konkreettisia toimintamalleja ja työkaluja, joita voidaan soveltaa etätiimin työn kehittämisessä.
Teoriaosuudessa käsitellään valmentavaa johtamista ja etätyötä sekä sen johtamista erityisesti tiimityöskentelyn näkökulmasta. Valmentavan johtamisen teoriassa keskitytään tiimin rakentamiseen, osallistamiseen, tavoitteellisuuteen, yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja yhteistyön rakentamiseen. Lisäksi käsitellään etätyöskentelyn tuomia erityispiirteitä ja haasteita tiimin johtamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tiedonkeruumenetelmä puolistrukturoitu lomakehaastattelu. Tutkittavan kohdejoukon avulla selvitettiin ensisijaisesti etätiimi- ja esihenkilöhenkilötyön kehittämiskohteita työntekijän näkökulmasta.
Tulosten perusteella tiimin kehityskohteita ovat tavoitteiden selkeys, kommunikoinnin ja yhteistyön puute sekä arvostuksen ja ryhmään kuulumisen kokemus. Lisäksi tiimissä koetaan puutteita tiedonkulussa, suunnittelussa sekä vastuun otossa ja sen jakamisessa. Esihenkilön toiminnassa selkeimmät kehityskohteet ovat myös tiedonkulun huolehtimisessa, säännöllisen palautteen antamisessa sekä tiimin tukemisessa ja luottamisessa.
Tunnistettujen kehityskohteiden pohjalta koostettiin kehittämisehdotuksia valmentavan johtamisen teoriasta, jotka koostuvat konkreettisista työkaluista ja toimintamalleista. Esitetyt työkalut ja toimintamallit sopivat sovellettavaksi etätyöympäristöön.
Teoriaosuudessa käsitellään valmentavaa johtamista ja etätyötä sekä sen johtamista erityisesti tiimityöskentelyn näkökulmasta. Valmentavan johtamisen teoriassa keskitytään tiimin rakentamiseen, osallistamiseen, tavoitteellisuuteen, yhteisöllisyyden vahvistamiseen ja yhteistyön rakentamiseen. Lisäksi käsitellään etätyöskentelyn tuomia erityispiirteitä ja haasteita tiimin johtamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen ja tiedonkeruumenetelmä puolistrukturoitu lomakehaastattelu. Tutkittavan kohdejoukon avulla selvitettiin ensisijaisesti etätiimi- ja esihenkilöhenkilötyön kehittämiskohteita työntekijän näkökulmasta.
Tulosten perusteella tiimin kehityskohteita ovat tavoitteiden selkeys, kommunikoinnin ja yhteistyön puute sekä arvostuksen ja ryhmään kuulumisen kokemus. Lisäksi tiimissä koetaan puutteita tiedonkulussa, suunnittelussa sekä vastuun otossa ja sen jakamisessa. Esihenkilön toiminnassa selkeimmät kehityskohteet ovat myös tiedonkulun huolehtimisessa, säännöllisen palautteen antamisessa sekä tiimin tukemisessa ja luottamisessa.
Tunnistettujen kehityskohteiden pohjalta koostettiin kehittämisehdotuksia valmentavan johtamisen teoriasta, jotka koostuvat konkreettisista työkaluista ja toimintamalleista. Esitetyt työkalut ja toimintamallit sopivat sovellettavaksi etätyöympäristöön.