Sosiaalisen median kuvien ja videoiden vaikutus matkakohteen valintaan Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkökulmasta
Alapere, Sirja-Riina; Karjalainen, Emma (2022)
Alapere, Sirja-Riina
Karjalainen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025313
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on Sosiaalisen median kuvien ja videoiden vaikutus matkakohteen valintaan Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhmänä toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miksi ja millaiset vaikutukset sosiaalisen median kuvilla ja videoilla on matkakohteen valinnassa. Opinnäytetyö on määrällisen- ja laadullisen tutkimuksen yhdistelmä. Määrällisen tutkimuksen tutkimusmenetelmä toimii, sillä opinnäytetyössämme halusimme ottaa selville, kuinka paljon ja miten usein opiskelijat ovat valinneet matkakohteen sosiaalisen median visuaalisen sisällön vuoksi. Laadullisen tutkimuksen piirteenä pääpaino on Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mielipiteillä sosiaalisen median visuaalisesta sisällöstä sekä niiden syillä ja seurauksilla. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää tutkimuskohdettaan eli tässä tapauksessa Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoita matkailijoina. Valitsimme kyseisen aiheen, koska sosiaalinen media ja markkinointi ovat kummankin kiinnostuksen kohteina ja aiheina ne ovat hyvin ajankohtaisia. Matkailualalla sosiaalinen media on koko ajan entistä suuremmassa roolissa, jonka vuoksi mielestämme on tärkeää selvittää sen vaikutus matkakohteen valinnassa. Ohjaavia tutkimuskysymyksiä opinnäytetyössämme ovat ”millainen visuaalinen sisältö vetoaa kohderyhmään eniten matkakohdetta pohtiessa?” sekä ”onko sosiaalisen median visuaalisella sisällöllä ollut ylipäätään vaikutusta matkakohteen valinnassa?”. Käytimme ohjaavia tutkimuskysymyksiä luodaksemme kyselyllemme pohjan. Ohjaavat tutkimuskysymykset edesauttoivat teorian etsinnässä sekä kyselyn vastauksien tulkinnassa. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kysely oli avoinna Kajaanin ammattikorkeakoulun kaikille opiskelijoille, sillä halusimme laajempaa näkökulmaa tutkintonimikkeistä huolimatta. Opinnäytetyötutkimuksemme tavoitteena on oppia korkeakouluopiskelijoita matkailijoina sekä heidän käyttäytymistään sosiaalisessa mediassa matkakohdetta valittaessa. Sosiaalista mediaa on perinteisesti käytetty matkailualalla lähinnä markkinoinnin apuna. Sosiaalinen media on nykypäivänä iso vaikute ihmisten kulutuskäyttäytymiseen sekä erilaisiin valintoihin. Sosiaalinen media on visuaalinen alusta, jota matkailumarkkinointi on osannut hyödyntää. Sosiaalinen media on pitkään toi minut matkainspiraation lähteenä. This thesis examines the effect of social media photos and videos on choosing a travel destination from the perspective of students at Kajaani University of Applied Sciences. The target group of the study were the students of Kajaani University of Applied Sciences. The purpose of this thesis was to discover how and why social media pictures and videos affect the choice of travel destination. The thesis combines quantitative and qualitative research methods. Quantitative research was appropriate because it was necessary to reveal how many students had chosen a travel destination based on the visual content of social media and how often it had occurred. The qualitative research sought to investigate the opinions of the students about the visual content of social media and its consequences on their decision-making. The purpose of the qualitative research is to understand the research subject and, in this case, the students as travelers. This subject was chosen because social media and marketing are of interest to the authors of the thesis. Social media plays a considerable role in the tourism industry which is why the authors wished to discover how it impacts decision making when selecting a travel destination. The main research questions of the thesis were “what kind of visual content appeals to the target group when choosing a travel destination?” and “does the visual content of social media have any effect in the first place when choosing a travel destination?” These questions were used to structure a questionnaire survey. The leading research questions also directed the search for theoretical information and the analysis of the responses to the questionnaire. The research material was collected via a questionnaire survey using Webropol software. The questionnaire was accessible to every student of Kajaani University of Applied Sciences because the authors wanted to obtain a broader perspective of the topic irrespective of the discipline of study of the students. The purpose of this thesis was to become familiar with the students as travelers and with their behavior in social media when choosing a travel destination. In the travel industry, social media has traditionally been used for the purposes of marketing. Today social media has extensive influence on consumer behavior and decision-making processes. Visual content in social media has been successfully exploited especially by tourism marketing. Social media has also been the source of travel inspiration for a long time.