Tunnetaitoprojekti 2-3-vuotiailla lapsilla Haarlan päiväkodissa
Holopainen, Emma (2022)
Holopainen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutustuttaa päiväkodin pienimmät lapset muutamaan perustunteeseen sekä auttaa heitä havainnoimaan ja tunnistamaan näitä tunteita. Tunteita käsiteltiin neljällä eri kerralla mahdollisimman lapsilähtöisesti sekä erilaisia menetelmiä, kuten laulua, liikuntaa ja kädentaitoja käyttäen. Kohderyhmään valikoi yhteensä viisi lasta kahdesta eri ryhmästä. Ikäryhmäksi valikoitui 2-3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat lapset.
Tietoperustana käytettiin erilaisia teoksia liittyen tunteisiin, tunteiden säätelyyn, tunneälyyn sekä tunnetaitoihin. Näiden avulla oli helppo lähteä rakentamaan kehittäviä sekä opettavia toiminallisia pienryhmäohjauksia. Teoriassa on huomioitu myös yleinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä Turun kaupungin oma varhaiskasvatussuunnitelma. Opinnäytetyössä kehitettiin 2-3-vuotiaiden lasten tunnetaitoja sekä taitoa ymmärtää ja ilmaista omia tunteitaan.
Perustunteiksi valikoituivat ilo, suru, pelko ja viha. Mietimme yhdessä ryhmien kasvattajien kanssa, mitkä olisivat parhaimmat perustunteet käsiteltäviksi tämän ikäisille lapsille. Ohjatussa pienryhmähetkessä lapset saivat vapaasti kertoa, mitä ajatuksia ja mielikuvia kyseisen kerran tunne heissä herätti. Teimme myös erilaisia toiminallisia asioita, kuten piirtämistä, laulamista, jumppaamista liittyen kyseisen ohjauksen tunteeseen. Ohjauksissa oli myös ryhmien varhaiskasvattajia seuraamassa ohjauksia ja antamassa ohjauksista suoran palautteen heti ohjausten jälkeen. Palautteiden perusteella ja lapsien kiinnostusta ja innostusta seuraamalla on helppo jatkaa tunnetaitohetkien pitämistä myös pienille lapsille.
Tietoperustana käytettiin erilaisia teoksia liittyen tunteisiin, tunteiden säätelyyn, tunneälyyn sekä tunnetaitoihin. Näiden avulla oli helppo lähteä rakentamaan kehittäviä sekä opettavia toiminallisia pienryhmäohjauksia. Teoriassa on huomioitu myös yleinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä Turun kaupungin oma varhaiskasvatussuunnitelma. Opinnäytetyössä kehitettiin 2-3-vuotiaiden lasten tunnetaitoja sekä taitoa ymmärtää ja ilmaista omia tunteitaan.
Perustunteiksi valikoituivat ilo, suru, pelko ja viha. Mietimme yhdessä ryhmien kasvattajien kanssa, mitkä olisivat parhaimmat perustunteet käsiteltäviksi tämän ikäisille lapsille. Ohjatussa pienryhmähetkessä lapset saivat vapaasti kertoa, mitä ajatuksia ja mielikuvia kyseisen kerran tunne heissä herätti. Teimme myös erilaisia toiminallisia asioita, kuten piirtämistä, laulamista, jumppaamista liittyen kyseisen ohjauksen tunteeseen. Ohjauksissa oli myös ryhmien varhaiskasvattajia seuraamassa ohjauksia ja antamassa ohjauksista suoran palautteen heti ohjausten jälkeen. Palautteiden perusteella ja lapsien kiinnostusta ja innostusta seuraamalla on helppo jatkaa tunnetaitohetkien pitämistä myös pienille lapsille.