Tekoälyn toteutus VR-harjoitteluympäristöön
Ölander, Raoul (2022)
Ölander, Raoul
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa tekoäly pelastustoimen operatiiviseen johtamiseen luotavalle VR-harjoitteluympäristöön. Tekoälyn tehtäviin kuului päätöksen teon lisäksi hahmojen liikuttaminen ja animaatioiden kontrolloiminen. Pelaajan oli kyettävä antamaan käskyjä miehistölle. Koska kyseessä on moninpeli, näiden synkronoiminen pelaajien välillä oli osana tavoitteita.
Toteutuksessa tekoäly toteutettiin tilakoneena ja yhteensä tilakoneita luotiin yhdeksän kappaletta. Näistä seitsemän hoitaa pelaajan yksikön toimintaa ja on siten pelaajan kontrolloitavissa. Hahmojen liikkuminen toteutettiin Unityn sisäänrakennetuilla navigaatioverkkotyökaluilla. Animaatioita varten luotiin oma kontrolleri, joka toimii hahmon tilakoneen mukaisesti. Pelaajien välinen synkronointi toteutettiin Photon-työkalun avulla.
Tekoälyn toteutus onnistui usean tilakoneen ja niiden välisen synkronoinnin avulla. Tämä mahdollisti tekoälyn kontrolloimisen käskyjen avulla. Animaatioiden siirtäminen tilakoneiden ulkopuolelle oli järkevä ratkaisu. Photon toimi synkronointiratkaisuna.
Toteutuksessa tekoäly toteutettiin tilakoneena ja yhteensä tilakoneita luotiin yhdeksän kappaletta. Näistä seitsemän hoitaa pelaajan yksikön toimintaa ja on siten pelaajan kontrolloitavissa. Hahmojen liikkuminen toteutettiin Unityn sisäänrakennetuilla navigaatioverkkotyökaluilla. Animaatioita varten luotiin oma kontrolleri, joka toimii hahmon tilakoneen mukaisesti. Pelaajien välinen synkronointi toteutettiin Photon-työkalun avulla.
Tekoälyn toteutus onnistui usean tilakoneen ja niiden välisen synkronoinnin avulla. Tämä mahdollisti tekoälyn kontrolloimisen käskyjen avulla. Animaatioiden siirtäminen tilakoneiden ulkopuolelle oli järkevä ratkaisu. Photon toimi synkronointiratkaisuna.
