Ompeleiden poisto ja haavan hoidon ohjaus: opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Herranen, Jenna; Kukkonen, Noora (2022)
Herranen, Jenna
Kukkonen, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225751
Tiivistelmä
Leikkaustoimenpiteessä tai tapaturman seurauksena syntynyt haava yleensä suljetaan käyttämällä joko haavaliimaa, haavateippiä, ompeleita tai haavahakasia. Haavan sulkemisella ehkäistään kipua, verenvuotoa sekä tulehdusta. Tietyn ajan kuluttua toimenpiteestä ompeleet poistetaan. Ompeleiden poiston yhteydessä potilaalle myös ohjataan, miten haavaa tulee hoitaa poiston jälkeen.
Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda Karelia-ammattikorkeakoululle opetusmateriaali haavaompeleiden poistosta sekä haavanhoidon potilasohjauksesta. Opetusmateriaali tuli käyttöön sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksen tueksi, jonka johdosta he saivat käyttöönsä ajantasaista teoriatietoa oikeaoppisesta ompeleiden poistosta sekä potilasohjauksesta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo, jonka perustana käytimme luotetta-vaa teoriatietoa liittyen haavan sulkumateriaaleihin sekä niiden poistotekniikoihin, haavan hoitoon sekä siihen liittyvää potilasohjausta. Video pitää sisällään potilaan vastaanottamisen, eri ommeltyyppien poistotekniikat, potilasohjauksen sekä arpihoidon. Opetusvideosta saatiin palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta, jotka opinnäytetyöprosessin aikana opiskelivat kirurgisen hoitotyön kurssia, sekä työn toimeksiantajalta ja ohjaavilta opettajilta. Palautteessa mainittiin muun muassa videon selkeys ja rauhallisuus. Jatkossa aiheesta voisi kehitellä oman opetusmateriaalinsa liittyen haavan hoitoon ennen ja jälkeen toimenpiteen. Surgical and accidental wounds are usually closed using either tissue adhesive, wound tape, stitches or surgical clips. Closing the wound prevents pain, bleeding and infections. After a certain period of time, the stitches are removed. When removing sutures, the patient is instructed on how to treat the wound thereafter.
The objective of the thesis was to create educational material for the Karelia University of Applied Sciences on wound suture removal and patient guidance in wound care. The aim of the educational material was to support the education of nursing students and enable them to have access to up-to-date theoretical knowledge on correct suture removal and patient guidance.
As a result of the thesis, an educational video was created. The video is based on reliable theoretical knowledge of wound closure materials and their removal techniques, wound care and patient guidance. The video includes patient admission, removal techniques for different types of sutures, patient guidance and scar management. Feedback on the video was received from nursing students, who during the thesis process were attending the Surgical Nursing course as well as from the client and the supervising teachers. According to the feedback received, the video is explicit. An idea for future development on the topic is to create educational ma-terial focusing on wound care before and after the procedure.
Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda Karelia-ammattikorkeakoululle opetusmateriaali haavaompeleiden poistosta sekä haavanhoidon potilasohjauksesta. Opetusmateriaali tuli käyttöön sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksen tueksi, jonka johdosta he saivat käyttöönsä ajantasaista teoriatietoa oikeaoppisesta ompeleiden poistosta sekä potilasohjauksesta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opetusvideo, jonka perustana käytimme luotetta-vaa teoriatietoa liittyen haavan sulkumateriaaleihin sekä niiden poistotekniikoihin, haavan hoitoon sekä siihen liittyvää potilasohjausta. Video pitää sisällään potilaan vastaanottamisen, eri ommeltyyppien poistotekniikat, potilasohjauksen sekä arpihoidon. Opetusvideosta saatiin palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta, jotka opinnäytetyöprosessin aikana opiskelivat kirurgisen hoitotyön kurssia, sekä työn toimeksiantajalta ja ohjaavilta opettajilta. Palautteessa mainittiin muun muassa videon selkeys ja rauhallisuus. Jatkossa aiheesta voisi kehitellä oman opetusmateriaalinsa liittyen haavan hoitoon ennen ja jälkeen toimenpiteen.
The objective of the thesis was to create educational material for the Karelia University of Applied Sciences on wound suture removal and patient guidance in wound care. The aim of the educational material was to support the education of nursing students and enable them to have access to up-to-date theoretical knowledge on correct suture removal and patient guidance.
As a result of the thesis, an educational video was created. The video is based on reliable theoretical knowledge of wound closure materials and their removal techniques, wound care and patient guidance. The video includes patient admission, removal techniques for different types of sutures, patient guidance and scar management. Feedback on the video was received from nursing students, who during the thesis process were attending the Surgical Nursing course as well as from the client and the supervising teachers. According to the feedback received, the video is explicit. An idea for future development on the topic is to create educational ma-terial focusing on wound care before and after the procedure.