Yōkait videopeleissä
Tammela, Rami (2022)
Tammela, Rami
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225788
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin erilaisia yōkai-hahmoja japanilaisissa videopeleissä. Yōkailla tarkoitetaan japanilaisessa kansanperinteessä esiintyviä yliluonnollisia henki- tai taruolentoja. Opinnäytetyössä käytiin ensin läpi Japania ja Japanin kansanuskontoa shintolaisuutta yleisesti, shintolaisuuden historiaa ja shintolaisuuden tärkeimpiä hahmoja. Tutkittiin myös shintolaisuudessa esiintyvää käsitettä kami, joka on uskomus, jossa kaikessa on henki elottomissa ja elollisissa asioissa esimerkiksi puissa ja kivissä. Shintolaisuus ja kami liittyvät yōkaihin ja tarkoitus oli löytää vaikutteita shintolaisuudesta ja kamista erilaisiin yōkai-hahmoihin. Esimerkki kamien liittymisestä yōkaihin ovat tsukumogami-tyyppiset yōkai-hahmot, jotka ovat eläviä esineitä, esimerkiksi kävelevä sateenvarjo Kasa-obake.
Erilaisia pelisarjoja tutkittiin ja selvisi, että yōkai-hahmojen rooli on useimmiten olla vihollinen videopeleissä. Tyypillisin peligenre, jossa yōkaita esiintyy, ovat roolipelit. Löytyi, myös videopelejä, joiden teemana on uskonto, japanilainen mytologia ja kansanperinne. Esimerkkinä videopeli Okamissa, jossa on useita hahmoja yōkaista ja shintolaisuudesta, ohjataan shintolaisuuden auringon jumalatar Amaterasua, joka on suden muodossa ja useat viholliset pelissä ovat yōkai-hahmoja. Yōkai-vaikutteisia hahmoja esiintyy myös muissa videopeleissä, kuten Pokemon- ja Super Mario -pelisarjoissa. Erityisesti Pokemon-sarjassa, jossa on yli 900 hahmoa, on useita hahmoja, joiden inspiraationa on ollut yōkai, kuten Drowzee-hahmo, jonka inspiraationa on ollut Baku-niminen unensyöjä-yōkai.
Hahmosuunnittelun perusteita käytiin hieman läpi, aloittaen ideoinnista ja ideoiden kerääminen mood boardiin eli kuvakollaasiin, minkä jälkeen käsiteltiin hieman luonnostelua ja thumbnailien eli pienkuvien piirtämistä. Hahmosuunnittelussa käytiin hieman tarkemmin läpi asioita, kuten muotoilua, siluetteja ja väritystä ja niihin liittyviä asioita, kuten hahmojen tunnistettavuutta muotoilun ja värien perusteella.
Opinnäytetyön lopuksi perehdyttiin oman yōkai-hahmon suunnitteluun ja toteutukseen. Tarkoitus oli suunnitella ja piirtää oma versio yōkai-hahmo Bakusta. Työprosessiin kuului yōkai-hahmon tutkiminen, johon lisättiin muutoksia ja piirrettiin valitulla tyylillä. Työvaiheet kuvattiin opinnäytetyössä järjestyksessä alkuperäinen hahmo ja sen kuvaus, luonnostelu, piirtäminen ja lopuksi väritys, varjostus ja jälkikäsittely.
Yōkait ovat olleet inspiraatiolähteinä useisiin pelihahmoihin, jopa pelisarjoissa, joissa teemana ei ole uskonto tai yōkait. Useimmiten yōkait kuvataan pelottavina ja pahantahtoisina, mutta löytyy myös harmittomia ja hyväntahtoisia yōkai-olentoja. Opinnäytetyötä tehdessäni opittiin paljon uutta Japanista ja sen kulttuurista, japanin kansanuskonto shintolaisuudesta, yōkaista ja hahmosuunnittelusta ja siihen kuuluvista työprosesseista.
Erilaisia pelisarjoja tutkittiin ja selvisi, että yōkai-hahmojen rooli on useimmiten olla vihollinen videopeleissä. Tyypillisin peligenre, jossa yōkaita esiintyy, ovat roolipelit. Löytyi, myös videopelejä, joiden teemana on uskonto, japanilainen mytologia ja kansanperinne. Esimerkkinä videopeli Okamissa, jossa on useita hahmoja yōkaista ja shintolaisuudesta, ohjataan shintolaisuuden auringon jumalatar Amaterasua, joka on suden muodossa ja useat viholliset pelissä ovat yōkai-hahmoja. Yōkai-vaikutteisia hahmoja esiintyy myös muissa videopeleissä, kuten Pokemon- ja Super Mario -pelisarjoissa. Erityisesti Pokemon-sarjassa, jossa on yli 900 hahmoa, on useita hahmoja, joiden inspiraationa on ollut yōkai, kuten Drowzee-hahmo, jonka inspiraationa on ollut Baku-niminen unensyöjä-yōkai.
Hahmosuunnittelun perusteita käytiin hieman läpi, aloittaen ideoinnista ja ideoiden kerääminen mood boardiin eli kuvakollaasiin, minkä jälkeen käsiteltiin hieman luonnostelua ja thumbnailien eli pienkuvien piirtämistä. Hahmosuunnittelussa käytiin hieman tarkemmin läpi asioita, kuten muotoilua, siluetteja ja väritystä ja niihin liittyviä asioita, kuten hahmojen tunnistettavuutta muotoilun ja värien perusteella.
Opinnäytetyön lopuksi perehdyttiin oman yōkai-hahmon suunnitteluun ja toteutukseen. Tarkoitus oli suunnitella ja piirtää oma versio yōkai-hahmo Bakusta. Työprosessiin kuului yōkai-hahmon tutkiminen, johon lisättiin muutoksia ja piirrettiin valitulla tyylillä. Työvaiheet kuvattiin opinnäytetyössä järjestyksessä alkuperäinen hahmo ja sen kuvaus, luonnostelu, piirtäminen ja lopuksi väritys, varjostus ja jälkikäsittely.
Yōkait ovat olleet inspiraatiolähteinä useisiin pelihahmoihin, jopa pelisarjoissa, joissa teemana ei ole uskonto tai yōkait. Useimmiten yōkait kuvataan pelottavina ja pahantahtoisina, mutta löytyy myös harmittomia ja hyväntahtoisia yōkai-olentoja. Opinnäytetyötä tehdessäni opittiin paljon uutta Japanista ja sen kulttuurista, japanin kansanuskonto shintolaisuudesta, yōkaista ja hahmosuunnittelusta ja siihen kuuluvista työprosesseista.