Potentiaalisten asiakkaiden kartoitus Ravintola Backaksen uudelle eräelämyskohteelle
Räty, Nelli (2022)
Räty, Nelli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tilausravintola Ravintola Backas, jolla on myös metsästysmatkailutoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Ravintola Backaksen uusimmalle eräelämyskohde Härkäniitylle saataisiin uusia asiakkaita. Kehittämistehtävänä ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia metsästyksen harrastajia siitä näkökulmasta, mitä he haluaisivat metsästysmatkoilta. Siten kartoitettiin, kenelle Härkäniityn metsästysmatkailutuotteita kannattaisi markkinoida sekä miten uudet asiakkaat tavoitetaan. Tähän mennessä yritys ei ole markkinoinut eräelämyksiään, vaan tuotteet on myyty entuudestaan tutuille asiakkaille ja jo luotujen kontaktien kautta.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä avattiin aiheeseen kuuluvia käsitteitä kuten metsästys ja metsästysmatkailu. Kirjallisuuden ja verkkojulkaisujen avulla selvitettiin metsästyksen vaatimuksia, vastuullisuutta sekä metsästysmatkailua, sen luokittelua ja matkailijoiden motiiveja. Metsästykseen liittyvän käsitteistön lisäksi tutkimusta varten avattiin matkailutuotteeseen ja markkinointiin liittyviä käsitteitä kuten markkinointiviestintä ja segmentointi sekä tutustuttiin Visit Finlandin tuotesuosituksiin.
Opinnäytetyön tutkimus oli yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, teemahaastatteluja ja kyselyä. Benchmarkingilla tutustuttiin kuuteen muuhun suomalaiseen metsästysmatkailuyritykseen, joiden verkkosivujen avulla tutkittiin tuotetarjontaa, sisältöä ja erityisesti tuotteiden esittelyä. Teemahaastatteluilla ja kyselyllä tutkittiin metsästyksen harrastajien toiveita metsästysmatkoissa.
Tutkimuksen tuloksina benchmarkingilla havaittiin sovellettavia käytäntöjä tuotteiden yksityiskohtaisemmassa esittelyssä, mitkä ilmenivät myös haastateltavien ja kyselyyn vastanneiden toiveissa. Haastattelutuloksissa keskeisenä tuloksena ilmeni, että aloittelevat harrastajat suosivat enemmän ohjattuja matkoja. Kyselyn keskeisinä tuloksina saatiin selville metsästyksen harrastajien matkan sisällön toiveita.
Tutkimuksen perusteella Härkäniityn metsästysmatkailukohdetta tulisi markkinoida kahdelle eri asiakas segmentille. Haastattelujen perusteella 25–45-vuotiaille aloitteleville metsästyksen harrastajille, jotka tavoitettaisiin metsästyslehtien, sosiaalisen median tai metsästysseurojen kautta. Kyselyn perusteella toinen asiakassegmentti sen sijaan olisi 40-vuotiaat kokeneet metsästyksen harrastajat, jotka tavoitettaisiin verkosta tai sosiaalisesta mediasta. Tuotoksena asiakassegmenteistä luotiin persoonakortit. Lisäksi kehitysideana oli tuotteiden tarkempi esittely verkkosivuilla, josta luotiin esimerkki tuotekortti.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä avattiin aiheeseen kuuluvia käsitteitä kuten metsästys ja metsästysmatkailu. Kirjallisuuden ja verkkojulkaisujen avulla selvitettiin metsästyksen vaatimuksia, vastuullisuutta sekä metsästysmatkailua, sen luokittelua ja matkailijoiden motiiveja. Metsästykseen liittyvän käsitteistön lisäksi tutkimusta varten avattiin matkailutuotteeseen ja markkinointiin liittyviä käsitteitä kuten markkinointiviestintä ja segmentointi sekä tutustuttiin Visit Finlandin tuotesuosituksiin.
Opinnäytetyön tutkimus oli yhdistelmä laadullista ja määrällistä tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, teemahaastatteluja ja kyselyä. Benchmarkingilla tutustuttiin kuuteen muuhun suomalaiseen metsästysmatkailuyritykseen, joiden verkkosivujen avulla tutkittiin tuotetarjontaa, sisältöä ja erityisesti tuotteiden esittelyä. Teemahaastatteluilla ja kyselyllä tutkittiin metsästyksen harrastajien toiveita metsästysmatkoissa.
Tutkimuksen tuloksina benchmarkingilla havaittiin sovellettavia käytäntöjä tuotteiden yksityiskohtaisemmassa esittelyssä, mitkä ilmenivät myös haastateltavien ja kyselyyn vastanneiden toiveissa. Haastattelutuloksissa keskeisenä tuloksena ilmeni, että aloittelevat harrastajat suosivat enemmän ohjattuja matkoja. Kyselyn keskeisinä tuloksina saatiin selville metsästyksen harrastajien matkan sisällön toiveita.
Tutkimuksen perusteella Härkäniityn metsästysmatkailukohdetta tulisi markkinoida kahdelle eri asiakas segmentille. Haastattelujen perusteella 25–45-vuotiaille aloitteleville metsästyksen harrastajille, jotka tavoitettaisiin metsästyslehtien, sosiaalisen median tai metsästysseurojen kautta. Kyselyn perusteella toinen asiakassegmentti sen sijaan olisi 40-vuotiaat kokeneet metsästyksen harrastajat, jotka tavoitettaisiin verkosta tai sosiaalisesta mediasta. Tuotoksena asiakassegmenteistä luotiin persoonakortit. Lisäksi kehitysideana oli tuotteiden tarkempi esittely verkkosivuilla, josta luotiin esimerkki tuotekortti.