Tarinallisen sisältömarkkinoinnin kehittämissuunnitelma Studio Sieluisalle
Suutari, Isabella (2022)
Suutari, Isabella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tarinallisen sisältömarkkinoinnin kehittämissuunnitelma toimeksiantajayritykselle, Studio Sieluisalle. Studio Sieluisa on vuonna 2020 perustettu kotimainen vaatebrändi. Yritys suunnittelee ja valmistaa naisten vaatteita, jotka myydään yrityksen verkkokaupan kautta. Toimintaa pyörittää yksi henkilö, yrityksen perustaja.
Opinnäytetyön muoto on kehittämistyö. Työn tavoitteena oli yrityksen tarinaan paneutuminen, asiakasymmärryksen lisääminen, kohderyhmän ja erottautumistekijöiden tarkentaminen sekä selkeän suunnitelman laatiminen yrityksen tarinallista sisältömarkkinointia varten. Opinnäytetyö koostuu tarinallisen markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin tietoperustasta. Työssä on lisäksi hyödynnetty benchmarkingia, Anne Kalliomäen Stooripuu -menetelmää ja tarinaidentiteetin käsikirjaa sekä Annette Simmonsin tarinatyyppejä.
Studio Sieluisan yrittäjän aiempi kokemus sosiaalisesta mediasta auttoi rajaamaan kehittämissuunnitelman toimeksiantajayrityksen eniten käyttämään markkinointikanavaan, Instagramiin. Työn tuloksena syntyi selkeä tarinallisen sisältömarkkinoinnin suunnitelma yrityksen Instagram -tiliä varten. Tarinaidentiteetin käsikirjan ja sisältökategorioiden avulla Studio Sieluisan sisältöjen tuottaminen helpottuu ja ne puhuttelevat oikeaa kohderyhmää sekä potentiaalisia asiakkaita. Kehittämissuunnitelmaa voi tulevaisuudessa käyttää oppaana myös Studio Sieluisan muihin kehitysprojekteihin, jotta kaikki liiketoiminnan eri osa-alueet kertovat samaa tarinaa.
Opinnäytetyön muoto on kehittämistyö. Työn tavoitteena oli yrityksen tarinaan paneutuminen, asiakasymmärryksen lisääminen, kohderyhmän ja erottautumistekijöiden tarkentaminen sekä selkeän suunnitelman laatiminen yrityksen tarinallista sisältömarkkinointia varten. Opinnäytetyö koostuu tarinallisen markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin tietoperustasta. Työssä on lisäksi hyödynnetty benchmarkingia, Anne Kalliomäen Stooripuu -menetelmää ja tarinaidentiteetin käsikirjaa sekä Annette Simmonsin tarinatyyppejä.
Studio Sieluisan yrittäjän aiempi kokemus sosiaalisesta mediasta auttoi rajaamaan kehittämissuunnitelman toimeksiantajayrityksen eniten käyttämään markkinointikanavaan, Instagramiin. Työn tuloksena syntyi selkeä tarinallisen sisältömarkkinoinnin suunnitelma yrityksen Instagram -tiliä varten. Tarinaidentiteetin käsikirjan ja sisältökategorioiden avulla Studio Sieluisan sisältöjen tuottaminen helpottuu ja ne puhuttelevat oikeaa kohderyhmää sekä potentiaalisia asiakkaita. Kehittämissuunnitelmaa voi tulevaisuudessa käyttää oppaana myös Studio Sieluisan muihin kehitysprojekteihin, jotta kaikki liiketoiminnan eri osa-alueet kertovat samaa tarinaa.