Suomen Pankin ulkoinen työnantajakuva Lohjan liiketalouden opiskelijoiden näkökulmasta
Honkala, Päivi (2022)
Honkala, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125650
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Pankille. Työn tavoitteena oli selvittää Suomen Pankin ulkoinen työnantajakuva Lohjan liiketalouden opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää kohderyhmän arvostamia asioita työnantajassa sekä rekrytoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät houkuttelevat opiskelijoita hakemaan avointa työpaikkaa ja millaista rekrytointiprosessia he arvostavat.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään laajemmin työnantajakuvaa, miten se muodostuu ja miten sitä voi kehittää. Lisäksi työssä käsitellään houkuttelevuutta työnantajana sekä miten yritys voi rakentaa työnantajabrändiä ja määrittää työnantajalupauksensa erityisesti ulkoisen työnantajakuvan näkökulmasta. Tietoperustassa käydään myös läpi, millainen on onnistunut rekrytointiprosessi ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
Opinnäytetyö on tutkimustyö, joka toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä kohdistettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen liiketalouden opiskelijoille. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Lohjan liiketalouden opiskelijat arvostavat työnantajassaan eniten työilmapiiriä ja kulttuuria. Työpaikkailmoituksissa tulee selkeästi kuvata työn kesto, työtehtävän sisältö sekä palkka. Rekrytoinnissa arvostetaan riittävää tiedottamista jokaisessa vaiheessa. Tutkimuksen perusteella Suomen Pankki koettiin yleisesti ottaen houkuttelevana työnantajana, mutta tieto työllistymismahdollisuuksista jäi vähäiseksi. Tulosten pohjalta Suomen Pankki voisi työtehtävien lisäksi lisätä ulkoista viestintää koskien urakehitys- ja kouluttautumismahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään laajemmin työnantajakuvaa, miten se muodostuu ja miten sitä voi kehittää. Lisäksi työssä käsitellään houkuttelevuutta työnantajana sekä miten yritys voi rakentaa työnantajabrändiä ja määrittää työnantajalupauksensa erityisesti ulkoisen työnantajakuvan näkökulmasta. Tietoperustassa käydään myös läpi, millainen on onnistunut rekrytointiprosessi ja mitkä asiat siihen vaikuttavat.
Opinnäytetyö on tutkimustyö, joka toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, mikä kohdistettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen liiketalouden opiskelijoille. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Lohjan liiketalouden opiskelijat arvostavat työnantajassaan eniten työilmapiiriä ja kulttuuria. Työpaikkailmoituksissa tulee selkeästi kuvata työn kesto, työtehtävän sisältö sekä palkka. Rekrytoinnissa arvostetaan riittävää tiedottamista jokaisessa vaiheessa. Tutkimuksen perusteella Suomen Pankki koettiin yleisesti ottaen houkuttelevana työnantajana, mutta tieto työllistymismahdollisuuksista jäi vähäiseksi. Tulosten pohjalta Suomen Pankki voisi työtehtävien lisäksi lisätä ulkoista viestintää koskien urakehitys- ja kouluttautumismahdollisuuksia.