Riihipellon päiväkodin perehdytysopas varhaiskasvatuksen opettajille
Kumpumäki, Kiia; Ahonen, Anette (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kumpumäki, Kiia
Ahonen, Anette
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225808
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Riihipellon päiväkodin kanssa. Tarkoituksena oli kehittää uusien työntekijöiden sekä sijaisten perehdyttämiseen liittyviä käytänteitä. Tavoitteena oli luoda toimiva perehdytysopas ja samalla tukea itsenäistä siirtymistä työelämään. Idea kehittämistyölle syntyi toisen opinnäytetyön tekijän sekä muiden työntekijöiden omakohtaisista kokemuksista yksikössä. Tämän lisäksi perehdyttäminen oli nimetty yhdeksi kehittämiskohteeksi Vantaan varhaiskasvatussuunnitelmassa. Kehittämistyön teoriaosuudessa lähestyttiin aihetta varhaiskasvatuksen sekä perehdyttämisen näkökulmista.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Oppaaseen liittyvä taustakartoitus toteutettiin sähköpostiin lähetettävällä kyselylomakkeella ja vastaajina toimivat Riihipellon päiväkodissa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat. Osallistuminen oli vapaaehtoista. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että oppaasta haluttiin mahdollisimman selkeä sekä ytimekäs. Lisäksi toivottiin, että opas pitäisi sisällään sellaisia asioita, joita opettaja tarvitsee työssään niin alussa kuin myöhemminkin. Näitä olivat muun muassa opettajan työnkuvan avaus, vuosikello, lomakkeet ja niihin liittyvät ohjeistukset sekä tärkeät yhteystiedot.
Opinnäytetyön arvioinnissa keskityttiin koko prosessiin. Varhaiskasvatuksen opettajille tehty perehdytysopas tukee jo olemassa olevaa kaikille työntekijöille suunnattua perehdytysopasta ja sitä voidaan tästä eteenpäin käyttää yhtenä osana perehdyttämistä Riihipellon päiväkodissa. Tämän lisäksi myös muut varhaiskasvatusyksiköt voivat hyödyntää samanlaista toimintamallia. Kehittämisehdotukseksi esitettiin oppaan laajentamista niin, että siitä löytyisi tulevaisuudessa myös varhaiskasvatuksen sosionomeille kuuluvat työtehtävät ja ohjeistukset.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Oppaaseen liittyvä taustakartoitus toteutettiin sähköpostiin lähetettävällä kyselylomakkeella ja vastaajina toimivat Riihipellon päiväkodissa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat. Osallistuminen oli vapaaehtoista. Kyselyn vastauksista kävi ilmi, että oppaasta haluttiin mahdollisimman selkeä sekä ytimekäs. Lisäksi toivottiin, että opas pitäisi sisällään sellaisia asioita, joita opettaja tarvitsee työssään niin alussa kuin myöhemminkin. Näitä olivat muun muassa opettajan työnkuvan avaus, vuosikello, lomakkeet ja niihin liittyvät ohjeistukset sekä tärkeät yhteystiedot.
Opinnäytetyön arvioinnissa keskityttiin koko prosessiin. Varhaiskasvatuksen opettajille tehty perehdytysopas tukee jo olemassa olevaa kaikille työntekijöille suunnattua perehdytysopasta ja sitä voidaan tästä eteenpäin käyttää yhtenä osana perehdyttämistä Riihipellon päiväkodissa. Tämän lisäksi myös muut varhaiskasvatusyksiköt voivat hyödyntää samanlaista toimintamallia. Kehittämisehdotukseksi esitettiin oppaan laajentamista niin, että siitä löytyisi tulevaisuudessa myös varhaiskasvatuksen sosionomeille kuuluvat työtehtävät ja ohjeistukset.