Esihenkilönä hybridityöympäristössä: Esihenkilöiden näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia onnistuneesta hybridityöskentelystä
Ahlberg, Riikka (2022)
Ahlberg, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225902
Tiivistelmä
Virallisen etätyösuosituksen jälkeen useat organisaatiot ovat siirtymässä etätyöstä kohti hybridityömallia, joka pyrkii yhdistelemään etä- ja läsnätyön parhaat puolet. Se tarjoaa työntekijöille joustavuutta työn tekemiseen varmistaen samalla kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset, jotka ovat keskeisessä roolissa mm. yhteistyön, luottamuksen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation esihenkilöiden näkemyksiä hybridityöhön liittyen erityisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda näkyväksi se, miten hybridityötä tulisi organisoida, mikä rooli toimistolla on hybridityölle sekä mitä erityispiirteitä hybridityön viestintään ja vuorovaikutukseen liittyy. Aineistonkeruu tehtiin teemahaastattelun keinoin.
Tutkimuksen keskeisten tulosten perusteella parhaiten palveleva tapa tehdä työtä hybridiympäristössä vaihtelee tiimeittäin, joten organisaation yleisen hybridityömallin on hyvä tarjota joustoa. Toimiston rooli nähtiin kaksijakoisena. Se toimii yhteistyön keskuksena sekä mahdollistaa epäviralliset kohtaamiset ihmisten välillä, joita tarvitaan mm. sosiaalisten suhteiden rakentamiseen sekä tiedon liikuttamiseen. Toimistolla tapahtuvien kohtaamisten lisäksi onnistuneet hybridikokoukset nostettiin hybridityön viestinnän ja vuorovaikutuksen ytimeen.
Organisaatio voi omassa roolissaan tukea viestinnän ja vuorovaikutuksen toteutumista kehittämällä työntekijöiden vuorovaikutustaitoja sekä kirkastamalla hybridityöhön liittyviä pelisääntöjä: kasvokkaisten kohtaamisten merkitystä, niiden säännönmukaisuutta sekä organisaatiossa noudatettavaa hybridikokousetikettiä. Tarvitaan myös nykyistä parempia käytänteitä siihen, kuka toimistoa milloinkin käyttää, jotta tiimien on mahdollista vuorovaikuttaa suunnitellusti itselleen tärkeiden sidosryhmien kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation esihenkilöiden näkemyksiä hybridityöhön liittyen erityisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda näkyväksi se, miten hybridityötä tulisi organisoida, mikä rooli toimistolla on hybridityölle sekä mitä erityispiirteitä hybridityön viestintään ja vuorovaikutukseen liittyy. Aineistonkeruu tehtiin teemahaastattelun keinoin.
Tutkimuksen keskeisten tulosten perusteella parhaiten palveleva tapa tehdä työtä hybridiympäristössä vaihtelee tiimeittäin, joten organisaation yleisen hybridityömallin on hyvä tarjota joustoa. Toimiston rooli nähtiin kaksijakoisena. Se toimii yhteistyön keskuksena sekä mahdollistaa epäviralliset kohtaamiset ihmisten välillä, joita tarvitaan mm. sosiaalisten suhteiden rakentamiseen sekä tiedon liikuttamiseen. Toimistolla tapahtuvien kohtaamisten lisäksi onnistuneet hybridikokoukset nostettiin hybridityön viestinnän ja vuorovaikutuksen ytimeen.
Organisaatio voi omassa roolissaan tukea viestinnän ja vuorovaikutuksen toteutumista kehittämällä työntekijöiden vuorovaikutustaitoja sekä kirkastamalla hybridityöhön liittyviä pelisääntöjä: kasvokkaisten kohtaamisten merkitystä, niiden säännönmukaisuutta sekä organisaatiossa noudatettavaa hybridikokousetikettiä. Tarvitaan myös nykyistä parempia käytänteitä siihen, kuka toimistoa milloinkin käyttää, jotta tiimien on mahdollista vuorovaikuttaa suunnitellusti itselleen tärkeiden sidosryhmien kanssa.