Tietoisuustaitoharjoitukset lapsen itsesäätelyn tukena varhaiskasvatuksessa
Kolu, Essi (2022)
Kolu, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tukea ja vahvistaa lasten itsesäätelytaitoja tietoisuustaitoharjoitusten avulla. Tavoitteena on harjoitella tarkkaavaisuuden tietoista kohdentamista hengitykseen mielikuvaharjoituksia sisältävien tarinoiden avulla. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjeistus tarinallisiin ja mielikuvallisiin hengitysharjoituksiin. Tarinallisten mielikuvaharjoitusten ohjaamana lapset voivat havainnoida ja tunnustella hengitystään ja hengityksen aikaansaamia kehontuntemuksia. Tarinoiden tavoite on ohjata lasta tietoisesti säädeltyyn tilaan, jossa lapsi harjoittelee tarkkaavaisuuden tietoista kohdentamista, mikä tukee lapsen toiminnanohjauksen ja itsesäätelytaitojen kehittymistä ja vahvistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kontiolahtelaisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyöprosessiin sisältyi kolme toimintatuokiota. Toimintatuokiolla tehtyjen havaintojen sekä tuokiolle osallistuneen varhaiskasvattajan kanssa käydyn dialogin pohjalta tuotosta muokattiin ja kehitettiin opinnäytetyön tavoitteita vastaavaksi.
Lapsille ohjattavien mielikuvallisten hengitysharjoitusten tulee olla riittävän lyhyitä ja yksinkertaisia. Etenkin toiminnalliset ja osallistavat menetelmät lisäsivät lasten keskittymisen tasoa. Harjoitusten toistaminen seuraavalla tuokiolla lisäsi lasten keskittymistä sekä kiinnostusta harjoituksiin osallistumiseen. Hengitysharjoitusten säännöllinen toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa voisi tukea lasten itsesäätelytaitojen vahvistamista, sillä vasta tietoisuustaitoharjoitusten säännöllisellä toistamisella voidaan saavuttaa taitojen oppimista ja vahvistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kontiolahtelaisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyöprosessiin sisältyi kolme toimintatuokiota. Toimintatuokiolla tehtyjen havaintojen sekä tuokiolle osallistuneen varhaiskasvattajan kanssa käydyn dialogin pohjalta tuotosta muokattiin ja kehitettiin opinnäytetyön tavoitteita vastaavaksi.
Lapsille ohjattavien mielikuvallisten hengitysharjoitusten tulee olla riittävän lyhyitä ja yksinkertaisia. Etenkin toiminnalliset ja osallistavat menetelmät lisäsivät lasten keskittymisen tasoa. Harjoitusten toistaminen seuraavalla tuokiolla lisäsi lasten keskittymistä sekä kiinnostusta harjoituksiin osallistumiseen. Hengitysharjoitusten säännöllinen toteuttaminen varhaiskasvatuksen arjessa voisi tukea lasten itsesäätelytaitojen vahvistamista, sillä vasta tietoisuustaitoharjoitusten säännöllisellä toistamisella voidaan saavuttaa taitojen oppimista ja vahvistumista.